PDA

View Full Version : Pazite ove riječi... /Šestinski kišobran - lektira/


jona
31.03.2006., 19:11
... štvrljajući, gavan, sneveseliti se, zdjevojčiti se, mijeha, bilikum, povlačnik, nićenice, dočim, namrla, nabajati, žare, podgovorila, ushtjeti, vujo, nahuckati, namah, obigrati, zarogoboriti, tmasti, obresti...

ima takvih riječi još puno, puno, puno... u knjizi "Šestinski kišobran". To vam je lektira za 3. RAZRED OSNOVNE ŠKOLE.:confused:

teichy
01.04.2006., 14:38
kad sam to pročitala mislila sam da su to provale nekog djeteta
i onda se čude što djeca skidaju lektiru s interneta, pa ko bi zdrav ovo mogao razumjeti bez prijevoda :confused:

polly
01.04.2006., 18:41
nažalost jezik nam sve više osiromašuje
nekad su to bile normalne riječi u svakodnevnoj upotrebi, danas predmet čuđenja
ja za sebe kažem da sam polupismena, ali ovo sve razumijem
naravno da skidaju sa interneta, to je lakši put nego uložiti malo više truda
malo lektire neće nikome naškoditi, makar se čitala uz pomoč rječnika

joujou
01.04.2006., 18:44
štvrljajući, gavan, sneveseliti se, zdjevojčiti se, bilikum, povlačnik, nićenice, namrla, podgovorila, vujo

ove ne razumijem :confused:

moze prijevod? :D

teichy
02.04.2006., 14:24
nažalost jezik nam sve više osiromašuje
nekad su to bile normalne riječi u svakodnevnoj upotrebi, danas predmet čuđenja
ja za sebe kažem da sam polupismena, ali ovo sve razumijem
naravno da skidaju sa interneta, to je lakši put nego uložiti malo više truda
malo lektire neće nikome naškoditi, makar se čitala uz pomoč rječnika


i šta će im to trebati u životu? zanima me jedan konkretan primjer

jona
02.04.2006., 14:32
ove ne razumijem :confused:

moze prijevod? :D


štvrljajući - ne znam
gavan - bogataš
sneveseliti se - izgubiti veselje
zdjevojčiti se - izrasti u djevojku
bilikum - vrč, posuda za ispijanje vina
povlačnik - dio tkalalačkog stana s kojim se niti zbijaju jedna prema drugoj
nićenice - dio tkalačkog stana
namrla - odlučila ostaviti
podgovorila - uvjerila
vujo - vuk

Piše u knjizi rečenica: Volio je slušati njegovo kuckanje čekićem i batom pa je jednog dana i bradu malko prismudio štvrljajući kraj kovačeva mijeha.

I to moraju čitati devetogodišnja djeca. :rolleyes:

bigmamma
02.04.2006., 14:37
... štvrljajući, gavan, sneveseliti se, zdjevojčiti se, mijeha, bilikum, povlačnik, nićenice, dočim, namrla, nabajati, žare, podgovorila, ushtjeti, vujo, nahuckati, namah, obigrati, zarogoboriti, tmasti, obresti...

ima takvih riječi još puno, puno, puno... u knjizi "Šestinski kišobran". To vam je lektira za 3. RAZRED OSNOVNE ŠKOLE.:confused:


Grozno,ko da je Turak slagao pravopis...to nisu hrvatske riječi....ili jesu?

Silajn
02.04.2006., 14:45
povlačnik - dio tkalalačkog stana s kojim se niti zbijaju jedna prema drugoj
nićenice - dio tkalačkog stana


Ovo su mi favoriti za svakodnevnu upotrebu :D :D A mogla bih probat i naručit bilikum nečega u finom restoranu :rofl:

Polly, aj ti meni reci kad su ove riječi bile u svakodnevnoj upotrebi :zubo:

polly
02.04.2006., 17:05
nekad davno

ni meni danas ne treba sva ona kemija i fizika
ali mi isto tako ništa ne fali što sam ih učila
ne podcjenjujte djecu, sve to i puno više stane u njihove glavice
a zašto ne bi učili i koliko je naš jezik u stvari bogat

ajd na stranu koliko su vam nepoznate riječi, ali da ne znate za Čeha, Leha i Meha stvarno me iznenadilo

Pallas
02.04.2006., 17:12
Kakve veze ima je li nesto u svakodnevnoj uporabi ili ne? :rolleyes:

No, da je ovo za dijete te dobi pretesko - jest.

alexxx
02.04.2006., 17:34
malo lektire neće nikome naškoditi, makar se čitala uz pomoč rječnikama di bi naškodilo devetogodišnjem djetetu da riječ čitanje veže uz dugotrajnu, mukotrpnu aktivnost nailaženja na nerazumljive riječi u velikim količinama, kopanje po klaiću u potrazi za istima, trud da uklopi pojašnjenje riječi u rečenicu iz knjige i još uza sve to muku da uspije pratit radnju u onome što čita.
počela sam čitati s 4 godine. imala sam periode u životu kad sam mlatila dvije knjige dimenzija grishamovih starih, s tematikom suđenja, na dan. i još išla u školu i družila se s prijateljicama. od navedenih riječi, devet razumijem.

nije ni čudno što djeca ne vole čitat kad, umjesto da im se za čitanje da nešto jednostavno i zanimljivo, u čitankama i za lektiru imaju ovakve tekstove. ako je ovo ogledni primjerak, kakav je tek ostatak knjiga, pomisli klinac od devet godina i nakon što propiša krv, i on i mama i tata koji pomažu, da napiše lektiru, sjedne za svoj playstation i čvrsto odluči da on ne voli čitati. knjigu idući put primi u ruke kad ga zla vještica Lektira natjera, a ta mučna epizoda čitanja dosadnog teksta na polurazumljivom jeziku učvrsti njegovu odluku.

al ne šteti djeci malo lektire, ne ne.

Jalnuški Diletant
02.04.2006., 17:47
... štvrljajući, gavan, sneveseliti se, zdjevojčiti se, mijeha, bilikum, povlačnik, nićenice, dočim, namrla, nabajati, žare, podgovorila, ushtjeti, vujo, nahuckati, namah, obigrati, zarogoboriti, tmasti, obresti...

ima takvih riječi još puno, puno, puno... u knjizi "Šestinski kišobran". To vam je lektira za 3. RAZRED OSNOVNE ŠKOLE.:confused:
To je stoga da se današnja djeca, kada dođu u tvoje godine, ne bi snebivala nad tim riječima poput tebe (a za neke riječi vrijedi - i mene).

Silajn
02.04.2006., 18:01
nekad davno

ni meni danas ne treba sva ona kemija i fizika
ali mi isto tako ništa ne fali što sam ih učila
ne podcjenjujte djecu, sve to i puno više stane u njihove glavice
a zašto ne bi učili i koliko je naš jezik u stvari bogat

ajd na stranu koliko su vam nepoznate riječi, ali da ne znate za Čeha, Leha i Meha stvarno me iznenadilo


Ne potcjenjujem djecu, dapače. Meni su slične knjige u djetinjstvu, baš zbog takvih riječi koje nisam razumjela, dobivale dozu mističnosti; bajka mi je uvijek bila uvjerljivija s ponekom arhaičnom rječcom :D
Ipak, voljela sam znat o čemu se zapravo radi, jako bi me mučilo kad ne bih znala nešto; roditelji su me se riješili rječnicima. Ne mislim da svako dijete treba imati takav interes, ono pred sobom samo vidi niz nerazumljivih mu rečenica, i logična posljedica je da ga čitanje frustrira. Znam niz ljudi koji od ranog školovanja grade predrasude o knjigama kao o nečem teškom, umjesto da u njima vide izazov, zabavu, vrijedno učenje...

Silajn
02.04.2006., 18:04
To je stoga da se današnja djeca, kada dođu u tvoje godine, ne bi snebivala nad tim riječima poput tebe (a za neke riječi vrijedi - i mene).

Koje?
Moj popis: štvrljajući, gavan, mijeha, bilikum, povlačnik, nićenice, namrla, žare, podgovorila, ushtjeti, obigrati,...

..a unda
02.04.2006., 18:10
... štvrljajući, gavan, sneveseliti se, zdjevojčiti se, mijeha, bilikum, povlačnik, nićenice, dočim, namrla, nabajati, žare, podgovorila, ushtjeti, vujo, nahuckati, namah, obigrati, zarogoboriti, tmasti, obresti...

ima takvih riječi još puno, puno, puno... u knjizi "Šestinski kišobran". To vam je lektira za 3. RAZRED OSNOVNE ŠKOLE.:confused:


..pa sta hoces aycarmela? zasto nisi dite nakon drugog osnovne poslala u neko drugo usmjerenje nego bas u etnoloski smjer. :eek:

..a ko je autor te knjige? zanimljiv program za treci razred osnovne. :kava:

..jel se u prvom razredu jos obradjuje dva-tri sata pjesma..ljubav..nase poznate djecje spisateljice? :D

Dora K
02.04.2006., 19:11
ma di bi naškodilo devetogodišnjem djetetu da riječ čitanje veže uz dugotrajnu, mukotrpnu aktivnost nailaženja na nerazumljive riječi u velikim količinama, kopanje po klaiću u potrazi za istima, trud da uklopi pojašnjenje riječi u rečenicu iz knjige i još uza sve to muku da uspije pratit radnju u onome što čita.
počela sam čitati s 4 godine. imala sam periode u životu kad sam mlatila dvije knjige dimenzija grishamovih starih, s tematikom suđenja, na dan. i još išla u školu i družila se s prijateljicama. od navedenih riječi, devet razumijem.

nije ni čudno što djeca ne vole čitat kad, umjesto da im se za čitanje da nešto jednostavno i zanimljivo, u čitankama i za lektiru imaju ovakve tekstove. ako je ovo ogledni primjerak, kakav je tek ostatak knjiga, pomisli klinac od devet godina i nakon što propiša krv, i on i mama i tata koji pomažu, da napiše lektiru, sjedne za svoj playstation i čvrsto odluči da on ne voli čitati. knjigu idući put primi u ruke kad ga zla vještica Lektira natjera, a ta mučna epizoda čitanja dosadnog teksta na polurazumljivom jeziku učvrsti njegovu odluku.

al ne šteti djeci malo lektire, ne ne.

Slažem se.
Naučila sam čitati s tri godine, u prvom osnovne čitala sam literaturu za osmi osnovne, u višim razredima osnovne, otkrila sam Tolstoja, Dostojevskog.... Kad sam pročitala jedno djelo određenog pisca koje mi se svidjelo, pročitala sam sve što je napisao.
U prvom srednje sam radi "Rata i mira" skoro išla na popravni iz jednog predmeta ( posudila sam knjigu- pardon 4 toma enciklopedije :zubo: na samom kraju školske godine i kad sam počela čitati nisam više mogla stati, a imala sam još jedan kontrolni i profesor je iz tog predmeta rušio ako si imao sve pet i jedan nedovoljan).
Manijakalni sam čitač. Knjiški moljac. S godinama sam se naučila limitirati, odnosno, shvatila sam da moram prvo izvršiti sve svoje obaveze, a tek onda mogu čitati :mig:
Ne smatram da sam nepismena (žvrljotine na forumu ne računam, ionako ih načrčkam usput, na poslu), ali iz ovog popisa ne razumijem točno devet riječi. Za neke sam nagađala i pogodila (tipa "vujo"), ali ne ubrajam ih u poznate.

Stvarno ne vidim za što bi mi u životu bilo potrebno poznavanje naziva dijelova tkalačkog stana :rolleyes:

pumpkin pie
02.04.2006., 19:39
Kako li su one samo ulovile priliku da se pohvale kako su načitane.. :rolleyes:

Dora K
02.04.2006., 19:49
Nemam se čime hvalit dušo, nije da sam se obogatila time (materijalno, egzistencijalno), tako da stvarno ne razumijem kaj tebe u svemu tome muči :rolleyes:

pumpkin pie
02.04.2006., 20:02
nije da sam se obogatila time (materijalno, egzistencijalno)
Baš šteta, dušo! :bicedobro:

Dora K
02.04.2006., 20:03
U nadi je spas :mirko: :D

jona
02.04.2006., 20:22
Nema tu puno filozofije. Djeca te dobi jednostavno ne mogu čitati takve knjige. Nemoguće je da zapamte sadržaj jer istovremeno moraju čitati prijevod riječi. A ni taj prijevod baš ne razumiju. Dođu do šeste strane i izgube volju za čitanjem. A knjiga ima 250 strana. I onda mama uzme knjigu u ruke, ofrlje ju pročita, jer je knjiga stvarno dosadna, sa hrpom bezveznih riječi koje se nigdje ne upotrebljavaju. Ukratko prepriča djetetu sadržaj, napiše na papir, a onda dijete to prepiše u bilježnicu. I uglavnom dobije peticu.
Ustvari, mama dobije peticu.

jona
02.04.2006., 20:23
..pa sta hoces aycarmela? zasto nisi dite nakon drugog osnovne poslala u neko drugo usmjerenje nego bas u etnoloski smjer. :eek:

..a ko je autor te knjige? zanimljiv program za treci razred osnovne. :kava:

..jel se u prvom razredu jos obradjuje dva-tri sata pjesma..ljubav..nase poznate djecje spisateljice? :D



Nada Iveljić

pumpkin pie
02.04.2006., 20:48
Evo sestrična priča... Mali u prvom razredu još na hrvatskom uči slova i onda dođe na vjeronauk gdje žena diktira!! :eek:

violent_femmes9
03.04.2006., 08:48
Grozno,ko da je Turak slagao pravopis...to nisu hrvatske riječi....ili jesu?


vjerojatno si zeljela reci da su navedene rijeci turcizmi ("kao da je Turcin...") :D

medjutim, nisu. jedino nisam sigurna za "nicenice" :)

Einherjer
03.04.2006., 09:38
Uz sav duzan obzir :D ja ne vidim problem ovdje. Dijete u trecem osnovne sigurno jos nije doseglo najvisu razinu fonda rijeci, odnosno to prilicno sigurno nisu jedine nepoznate rijeci koje susrece. Tome valjda i sluzi lektira. Sto onda ako roditelj ne zna sto znace te rijeci? Je li roditeljev nivo znanja nesto kao Olimp, i nema sad majci da klinac uci nesto vise?
To su lijepe rijeci koje im je uciteljica vrlo vjerojatno i pojasnila, isto tako mozda je iz konteksta jasno o cemu se radi. Ovo je, po mome, tocno primjer pozitivnog u osnovnoj skoli. Nasuprot bubanju napamet podataka o populaciji pojedinih zupanija napr.

alexxx
03.04.2006., 09:45
Kako li su one samo ulovile priliku da se pohvale kako su načitane.. to ti se zove projekcija, kad vlastiti mode ponašanja preslikavaš na nekog drugog. ja se ne hvalim. samo kažem da definitivno ne spadam u osobe koje su u osnovnoj čitale lektiru, u srednjoj sažetke s lektirice networka, a poslije srednje titlove na erteelu. puno sam čitala. i ne razumijem ove riječi. s devet godina bih ih razumjela još manje nego sad.

alexxx
03.04.2006., 09:54
Ovo je, po mome, tocno primjer pozitivnog u osnovnoj skoli.danas je sve više djece koja ne vole čitati. kad imaš 11 godina i vučeš sa sobom knjižurinu, druga djeca jako zinu i pitaju te jel moguće da voliš čitati i njima je čitanje fuj i kako možeš voljeti čitati. kad imaš 15 i s knjigom čekaš bas na stanici, dođe ti curka par godina mlađa od tebe koja se čudi što imaš knjigu jer ona jedva pročita lektiru kolko je dosadna, i još najbolje da čita nešto drugo.

pozitivno u osnovnim školama bi bilo da se u čitanke i na popis lektire stave knjige koje će se djeci svidjeti pa će poželjeti čitati još. iz 5 jednostavno pisanih knjiga koje će pročitati s guštom i bez da ga netko tjera dijete ima više koristi nego od jedne koje čita, excuse my french, preko kurca, dosadna je i krcata arhaizmima koje ne razumije i nikad mu neće trebati osim dok ne dođe do zadnje stranice i eventualno ne napiše lektiru.

Elektra
03.04.2006., 10:24
... štvrljajući, gavan, sneveseliti se, zdjevojčiti se, mijeha, bilikum, povlačnik, nićenice, dočim, namrla, nabajati, žare, podgovorila, ushtjeti, vujo, nahuckati, namah, obigrati, zarogoboriti, tmasti, obresti...

ima takvih riječi još puno, puno, puno... u knjizi "Šestinski kišobran". To vam je lektira za 3. RAZRED OSNOVNE ŠKOLE.:confused:


Slažem se da treba čitati lektire, ali da li baš ovakve? :confused: Sumnjam kako će ikoje dijete zahvaljujući ovakvoj lektiri oduševljeno iščekivati slijedeću lektiru.

I tko određuje koje se lektire čitaju za koju dob?
Više-manje profesoti/nastavnici, ili postoji neki popis s kojeg ti isti nastavnici odaberu lektire?

alexxx
03.04.2006., 10:32
popis.

jona
03.04.2006., 10:47
Uz sav duzan obzir :D ja ne vidim problem ovdje. Dijete u trecem osnovne sigurno jos nije doseglo najvisu razinu fonda rijeci, odnosno to prilicno sigurno nisu jedine nepoznate rijeci koje susrece. Tome valjda i sluzi lektira. Sto onda ako roditelj ne zna sto znace te rijeci? Je li roditeljev nivo znanja nesto kao Olimp, i nema sad majci da klinac uci nesto vise?
To su lijepe rijeci koje im je uciteljica vrlo vjerojatno i pojasnila, isto tako mozda je iz konteksta jasno o cemu se radi. Ovo je, po mome, tocno primjer pozitivnog u osnovnoj skoli. Nasuprot bubanju napamet podataka o populaciji pojedinih zupanija napr.


Vjeruj, učiteljica im nije ništa pojasnila. Pripremam se na slijedeće informacije s ovim riječima na papiru. Baš me zanima hoće li meni znati objasniti.

Modesti
03.04.2006., 10:49
Takvo što bi se trebalo učiti u višim razredima.U nižim razredima osnovna zadaća lektire trebala bi biti razvijanje ljubavi prema knjizi.A to se sadašnjim izborom lektire ne postiže.

alexxx
03.04.2006., 11:19
zašto bi u višim razredima djeca trebala čitat štufne knjige pisane prajezikom kraj toliko lijepih, zanimljivih knjiga?

plavva
03.04.2006., 11:32
mozda sam blesava, mozda ne kuzim jer nemam dijete skolske dobi, al meni ovo nije problematicno.
mislim, cemu citati ako vec sve znas? kaj nije poanta nauciti neku novu rijec, ok pola ce ih ionako izvjetriti iz glave, ali polovica ostaje i ne, nije poanta upotrijebiti ih negdje:)
ja sam mozda naivna kad mislim da knjige prosiruju vidike, pa makar na prvu loptu islo tesko. ja to fakat mislim.
a mozda i sudim po sebi: prva knjiga koju sam procitala na "engleskom" bio je trainspotting na skotskom slengu:zubo:

alexxx
03.04.2006., 11:41
ja mislim da bi poanta lektire trebala bit da djeca steknu naviku čitanja. nekakvu. ne da čitaju kolutajuć očima pritom smeće za koje je netko zaključio da ima književnu vrijednost, ili koje je pisano totalno arhaičnim stilom, i da to istodobno bude jedino što će čitati jer ako je to izabrano, kakvo je sve ostalo.
knjiga koju ne čitaš s guštom proširuje jedino pogled kojim nježno miluješ prozor, PS il komp. :D

raliSHA
03.04.2006., 12:08
ovo u potpunosti potpisujem, pogotovo za osnovnu školu...mislim o kakvoj mi to književnoj vrijednosti pričamo?! Pa ta djeca to tako i tako nisu u stanju prepoznati...ili će možda upravo to početi povezivati s nebuloznim riječima i neshvatljivim rečeničnim konstrukcijama :zubo:

oskar kruška
03.04.2006., 12:58
Mene više ništa ne može iznenaditi. Ni bilikum ni nićenice, a bogami ni mijeha. Budući da je očito klincima program prilagođen uzrastu, interesima a nadasve vremenu u kojem žive , možemo li uskoro očekivati da na satovima glazbenog uče svirati gusle i opale koju gangu? Ili da im u sklopu praktične nastave prirode učiteljica upregne volove pa da malo uče orati ?

Issa
03.04.2006., 12:58
Nada Iveljić
profesorica povijesti iz moje skole :cerek:
zvali su je Zagrebacka mljekara :zubo: ima cice ko Velebit

Modesti
03.04.2006., 14:55
zašto bi u višim razredima djeca trebala čitat štufne knjige pisane prajezikom kraj toliko lijepih, zanimljivih knjiga?
Upravu si:top:

Einherjer
04.04.2006., 09:04
Nevjerojatno kako se mnogi osjecaju pozvani odrediti sto je "djeci u zivotu potrebno" ili nije, te sto im je zanimljivo ili nije. Temeljem neupitne osobne kvalifikacije kao pojedinca koji je ni manje ni vise nego citao lektiru. Jednako kao sto i na podforumu nogomet bas svatko misli da je pozvan selektirati nacionalnu reprezentaciju.

Upoznavanje novih rijeci, odredjivanje znacenja dovodjenjem u kontekst ili postavljanje analogije _dokazano_ razvija inteligenciju. Poznavanje znacenja rijeci je standardni dio IQ testova. Inteligentni ljudi inace raspolazu sirim jezicnim fondom.

Sto uopce znaci izabrati literaturu koja bi trebala "probuditi ljubav za citanje" ? Hajde da vidim jednoga koji ce ovdje navesti knjigu za koju netko drugi nece reci da je glupa ili dosadna. Nema tog popisa lektire koji klinci nece izvrdavati, nema i amen. Osim u glavama utopicara.

ZgSash
04.04.2006., 09:15
ima tog popisa lektire
radi se o knjigama koje su djeci zanimljive i rezumljive
a nakon citanja , djeca bi u razredu trebali imati raspravu o knjizi , a ne glupo pisanje lektire koje nikoga ne zanima i koju najcesce ni ucitelj ne procita kak spada
jedna odlicna knjiga , za recimo , 5. ili 6. razred bi bila "mi , djeca s kolodvora zoo"
tu ima puno stofa i definitivno je kniga koju djeca vole i o kojoj se moze raspravljati i objasnjavati mali milion stvari vezanih bas uz problematiku njihovog uzrasta , seksualnosti , odrastanja , droge , odluka u i o zivotu ...

Einherjer
04.04.2006., 09:32
ima tog popisa lektire
radi se o knjigama koje su djeci zanimljive i rezumljive
a nakon citanja , djeca bi u razredu trebali imati raspravu o knjizi , a ne glupo pisanje lektire koje nikoga ne zanima i koju najcesce ni ucitelj ne procita kak spada
jedna odlicna knjiga , za recimo , 5. ili 6. razred bi bila "mi , djeca s kolodvora zoo"
tu ima puno stofa i definitivno je kniga koju djeca vole i o kojoj se moze raspravljati i objasnjavati mali milion stvari vezanih bas uz problematiku njihovog uzrasta , seksualnosti , odrastanja , droge , odluka u i o zivotu ...


Over my dead body ce moja curica u dobi od 11 godina u ruke dobiti literaturu iz koje, izmedju ostalog, nauciti moze da se na junkie sceni motaju kojekakvi zanimljivi tipovi koje inace ne moze upoznati, da je sve emocionalno i bilo kako OK ako si junkie dok prvi seksualni odnos odradis "cist" (i bez zastite), da uzivanje heroina automatski povlaci prestanak brige o suvisnim kilogramima....
11 ili 12 godisnjaci ce tesko s kritickim odmakom uzeti tu knjigu, bojim se.

alexxx
04.04.2006., 10:57
ja sam u petom razredu čitala tu knjigu. nisam ni travu pušila u životu, a ne išla na heroinsku dijetu. neš ti što ta knjiga loše utječe na djecu.
btw, moj susjed koji skoro nikad niš ne čita je progutao tu knjigu ko mulac. dakle, zanimljiva je.

alexxx
04.04.2006., 10:58
a neverending story i momo od endea, 5 prijatelja, vremenski stroj, tona bajki, hrpa knjiga iz biblioteke vjeverica..

Nimoy
04.04.2006., 11:38
ja mislim da bi poanta lektire trebala bit da djeca steknu naviku čitanja. nekakvu. ne da čitaju kolutajuć očima pritom smeće za koje je netko zaključio da ima književnu vrijednost, ili koje je pisano totalno arhaičnim stilom, i da to istodobno bude jedino što će čitati jer ako je to izabrano, kakvo je sve ostalo.
knjiga koju ne čitaš s guštom proširuje jedino pogled kojim nježno miluješ prozor, PS il komp. :D


stvar je u tome da te prastare knjige reflektiraju povijesni aspekt, i predstavljaju dio klasičnog obrazovanja koje škola (bilo osnovna, bilo srednja) ima u programu za ponuditi. Onaj tko želi čitat će i izvan lektire, sve one lijepe knjige o kojima pričaš.

Ne misliš valjda da bi trebalo jednog Coelha ili Tolkiena možda uvrstiti na popis lektire, umjesto Matoša, Kafke, Prousta, ili Hessea?

To bi značilo još jednu pobjedu instant umjetnosti. Arhaični, nerazumljivi jezik starodubrovačkog podneblja (recimo Dundo Maroje) ne smanjuje umjetničku vrijednost djela. Slažem se s tobom da bi trebalo promijeniti metodologiju rada i približavanja djela učenicima, sve to mora početi i završiti u roku od jednog školskog sata, eventualno dva. I tu je jedan od problema. Trebalo bi možda početi s nekim lakšim djelima, približiti im književnost, 'prošarati' malo program s nekim modernijim uratcima, ali ne nauštrb klasičnih vrijednosti.Ne zato jer meni tako više paše iz nekog perverznog razloga, nego zato jer je cilj školskog programa da educira, a ne zabavlja. :)

Nimoy
04.04.2006., 11:41
ja sam u petom razredu čitala tu knjigu. nisam ni travu pušila u životu, a ne išla na heroinsku dijetu. neš ti što ta knjiga loše utječe na djecu.


ti nisi, ali mnogi bi :)

Ne znači da sad djeci treba branit slušat Mansona da ne uzmu pljucu i pokolju razred, ali Einherjer ima potpuno pravo, stvara izvitoperenu sliku mikrokozmosa junkie scene. Nisam čitao knjigu :D, ali po ovome što je čovjek napisao slažem se s njim.

Ali pročitat ću prvo pa ti javim, da ne kenjam bez veze ovako napamet :s

d@d@
04.04.2006., 12:10
:confused:

Primjerak knjige (bolje rečeno knjižice) koju je moj sin lani čitao je na dnu u fusnotama imao pojašnjenje manje korištenih riječi - prijevod.

Kako mislite da se dijetetu od 10-11 godina može i smije zabranit čitat neku knjigu, to je nemoguće, pročitat će je u knjižnici ili u parku ako to želi, a sama zabrana čitanja po kriteriju autor, djelo.:horor: (poslje se bute čudili kaj vas klinci zovu inkvizitor ili žandar).

Nimoy
04.04.2006., 12:12
:confused:

Primjerak knjige (bolje rečeno knjižice) koju je moj sin lani čitao je na dnu u fusnotama imao pojašnjenje manje korištenih riječi - prijevod.

Kako mislite da se dijetetu od 10-11 godina može i smije zabranit čitat neku knjigu, to je nemoguće, pročitat će je u knjižnici ili u parku ako to želi, a sama zabrana čitanja po kriteriju autor, djelo.:horor: (poslje se bute čudili kaj vas klinci zovu inkvizitor ili žandar).


tko je rekao da bi trebalo išta zabraniti :confused: samo ne čitati u sklopu školske lektire. Nek čita što hoće u slobodno vrijeme.

Ali ove riječi iz inicijalnog posta u 3. razredu osnovne?

definitivno :flop:. Djeci je to neshvatljivo, strano, i odbija ih.

Trebalo bi prilagoditi školski program, to sigurno.

d@d@
04.04.2006., 12:18
tko je rekao da bi trebalo išta zabraniti :confused: samo ne čitati u sklopu školske lektire. Nek čita što hoće u slobodno vrijeme.

Ali ove riječi iz inicijalnog posta u 3. razredu osnovne?

definitivno :flop:. Djeci je to neshvatljivo, strano, i odbija ih.

Trebalo bi prilagoditi školski program, to sigurno.

Nismo to tako doživjeli. Sam čita lektiru, nije se žalio znači da je shvatio da su mu u fusnotama prijevodi. Njihova obrada lektire se sastoji iz sastavka po šabloni:
- naslov
- autor
- što mi se u knjizi najviše svidjelo (prepiši rečenicu ili prepričaj prizor)
- nacrtaj nešto na što te knjiga asocira.

Meni to ne izgleda preteško. Lektira je svaki prvi ponedjeljak u mjesecu. Postoji popis od 20 knjiga, knjige odabiru po volji sa popisa (3 knjige naštampane crvenom tintom su obavezne i uz njih su datumi).

Ne može bit jasnije. I uvijek pročita sve knjige sa spiska i još stigne koješta sa strane.

ZgSash
04.04.2006., 13:03
l. nimoy , stvarno prvo procitaj knjigu
;)
niti ja , niti bilo koji od teenagera kojima sam ju preporucio nije ju shvatio kao reklamu za heroin , cak veoma naprotiv
:)
knjige treba zavoljeti i treba nauciti cijeniti dobru knjigu i njene rezultate u otvaranju vidika
svaka cast i marulicu i krlezi , ali do njih treba dorasti da bi ih se cijenilo i tesko da ce se to dorastanje dogoditi pod bicem i prijetnjom

p.s. i dalje smatram da bi rasprava o knjizi bila kudikamo produktivnija od pisanja lektire, ali kaj ja znam??
ja sam jedan od onih koji bi djecu radije ucio razmisljati nego ih samo ucio

raliSHA
04.04.2006., 13:17
stvar je u tome da te prastare knjige reflektiraju povijesni aspekt, i predstavljaju dio klasičnog obrazovanja koje škola (bilo osnovna, bilo srednja) ima u programu za ponuditi. Onaj tko želi čitat će i izvan lektire, sve one lijepe knjige o kojima pričaš. Možda i da, ali to bi definitivno trebalo ograničiti na sedmi i osmi razred oš i srednju školu. Ja se definitivno ne sjećam da sam takve stvari radio u trećem osnovne.

ps, seren ti se na povijesni aspekt :zubo:
Ne misliš valjda da bi trebalo jednog Coelha ili Tolkiena možda uvrstiti na popis lektire, umjesto Matoša, Kafke, Prousta, ili Hessea? Baš si odabrao prave primjere...ima puno boljih modernih pisaca koje bi se tu trebalo uvrstiti.

Trebalo bi možda početi s nekim lakšim djelima, približiti im književnost, 'prošarati' malo program s nekim modernijim uratcima, ali ne nauštrb klasičnih vrijednosti.Ne zato jer meni tako više paše iz nekog perverznog razloga, nego zato jer je cilj školskog programa da educira, a ne zabavlja. :)

s ovim se slažem.

oskar kruška
04.04.2006., 13:23
Ne misliš valjda da bi trebalo ...... Tolkiena možda uvrstiti na popis lektire, umjesto ...... Hessea?

To bi značilo još jednu pobjedu instant umjetnosti.

Evo , ja mislim upravo to. Tolkiena umjesto Hessea! Ako su Tolkienove knjige "instant umjetnost", što je tek Hesse? Filozofija za domaćice?

Nimoy
04.04.2006., 13:51
Evo , ja mislim upravo to. Tolkiena umjesto Hessea! Ako su Tolkienove knjige "instant umjetnost", što je tek Hesse? Filozofija za domaćice?
nemoj tako naljutit ćeš domaćice :D Uzeo sam glupi primjer slažem se. Ali poanta je tu,Tolkien umjesto Kafke, Shakespearea, Camusa, Hemingwaya, itd...?

zašto?

da djeca zavole čitanje, Stranac i Proces su im dosadni. :s

Modesti
04.04.2006., 18:30
Naravno da je važno da zavole čitanje, jer samo onda će i pročitati gore navedene pisce.U suprotnom će prepisati i provući se.Osim toga govori se o razvijanju ljubavi prema knjizi u nižim razredima osnovne škole, a čisto sumnjam da 8 godišnja djeca čitaju ruske klasike.

alexxx
04.04.2006., 20:41
da djeca zavole čitanje, Stranac i Proces su im dosadni.u dobi o kojoj pričamo, daklem, s devet godina, nitko s bar parcijalnom moždanom aktivnošću ne bi dao djetetu camusa ni kafku da obavezno pročita, za ocjenu. :zubo:

dok ne dođu u razred u kojem se čitaju autori koje navodiš, dijete (tinejdžer tad već) voli ili ne voli čitati. možda se družim s krivim ljudima, al ne znam nikoga tko je s 18 naprasno zavolio čitanje.
a devetogodišnjem djetetu koje bi se ionako vjerojatno radije naganjalo po livadi s drugom djecu, il igralo igrice, nego da čita, je užasno glupo dat ko obaveznu lektiru knjigu za koju mu treba klaić. očekivati da će baš svako dijete iz razreda naletjeti na izdanje knjige s pojašnjenjima u fusnotama (a prijevodi na kraju knjige su smrt za praćenje radnje) je malo.. naivno?
kad sam ja bila malo dete, mi smo za lektiru imali antu gardaša. naprimjer. i nismo imali šestinski kišobran. popis je dovoljno dug da se može izabrati naslove pristupačne djeci (a i njihovim roditeljima koje će žicat pomoć :zubo: ) umjesto što ih se knjigom maltretira.

što se tiče tolkiena, iako nisam ljubitelj, koliko znam, hobit+lotr su stvarani dugi niz godina, iako sam možda krivo upućena, a stvaranje cijelog jednog fantasy svijeta, likova u njemu i nekih tisuću stranica radnje nikako ne bih nazvala instant umjetnošću.

ti nisi, ali mnogi bi to što je einherjer knjigu shvatio ko reklamu za narko scenu nikako ne znači da je ona tako zamišljena ni da je ljudi koji nisu einherjer takvom shvaćaju. fotke (koje postoje u izdanju koje imam), taman da pogledaš samo njih, nekako ne djeluju ko inspiracija da si zabiješ iglu u venu. baš kontra.

Nimoy
04.04.2006., 21:15
u dobi o kojoj pričamo, daklem, s devet godina, nitko s bar parcijalnom moždanom aktivnošću ne bi dao djetetu camusa ni kafku da obavezno pročita, za ocjenu. :zubo:


ja sam aludirao na srednješkolsko doba, informacije radi. Ahem. :D

dok ne dođu u razred u kojem se čitaju autori koje navodiš, dijete (tinejdžer tad već) voli ili ne voli čitati. možda se družim s krivim ljudima, al ne znam nikoga tko je s 18 naprasno zavolio čitanje.

može biti da je istina, nisam baš provodio anketu tko kad počinje čitati, ali još jedna činjenica stoji da nitko nije zavolio čitati u školi, vjerojatno je samoinicijativno posezao za knjigom, tako da je čisto svejedno što se u školi radi, ako je u fokusu misija "dajmo da čitaju".

a devetogodišnjem djetetu koje bi se ionako vjerojatno radije naganjalo po livadi s drugom djecu, il igralo igrice, nego da čita, je užasno glupo dat ko obaveznu lektiru knjigu za koju mu treba klaić. očekivati da će baš svako dijete iz razreda naletjeti na izdanje knjige s pojašnjenjima u fusnotama (a prijevodi na kraju knjige su smrt za praćenje radnje) je malo.. naivno?

ne kažem da je normalno da devetogodišnjaci čitaju starohrvatski i znaju nabrojati sve švelje i trgovce mjedenim ćupovima južno od Zadra od 1876. - 1889. :D

Zato bi trebalo napraviti kompromis, prilagoditi školsku lektiru, prošarati je modernim, "pitkijim" djelima, ali zadržati i onaj klasični štih, jer je očito potreban.


kad sam ja bila malo dete, mi smo za lektiru imali antu gardaša. naprimjer. i nismo imali šestinski kišobran. popis je dovoljno dug da se može izabrati naslove pristupačne djeci (a i njihovim roditeljima koje će žicat pomoć :zubo: ) umjesto što ih se knjigom maltretira.

istina, popis jest dovoljno dug. :)

što se tiče tolkiena, iako nisam ljubitelj, koliko znam, hobit+lotr su stvarani dugi niz godina, iako sam možda krivo upućena, a stvaranje cijelog jednog fantasy svijeta, likova u njemu i nekih tisuću stranica radnje nikako ne bih nazvala instant umjetnošću.

Ne bih ih niti svrstavao uz bok Shakespeareu ili Hemingwayu.

d@d@
04.04.2006., 21:24
A što čitaju 9-10-12 godišnjaci.

Nema ga doma pa idem kopat:

- dakle Hary Potter - svi dijelovi
- sve one grozne beletrističke knjige sa naslovima Vukodlaci, Vilenjaci, Vampiri, Vještice, Magija....:rigo: (bila bi presretna da oće Coelh-a, Danikena ili Redfielda oni su ipak klasa)
- enciklopedije (prirodopisnog sadržaja)
- arhologija (Pauzzani, Hommer...:confused: od kog je to naslijedio)
- stripove redom po "ljubavi" (Garfild, Alan Ford, Tom i Đeri,... - a ne sviđa mu se Asterix :confused: )
- od Tolkena samo Hobita (Gospodara prstenova nije dalje od 20 strane)
- i za boga miloga njemu sa sviđa Dežulović, ja kupila u onoj ljetnoj biblioteci :eek:

Svrstala sam po svom doživljaju njegovog ukusa, riječ je o 10-godišnjem djetetu.

Edit
Alex krivo pretpostavljaš, ljubav prema knigama se njeguje u obitelji i počinje sa čitanjem priča i razgovorom. Ja sam kokodakala priče do 2 razreda, pogotovo deblje knjige. Tek je sa mitovima i mitologijama počeo sam gutat jer mu je bilo zanimljivo, a ja sam vrijeme čitanja ograničila na večernje sate. Važnije je da i ti pročitaš istu knjigu i da ju možete prodiskutirat nego da ga šopaš sa klasicima.

alexxx
04.04.2006., 21:35
što to točno ja krivo pretpostavljam? :)
btw, ja sam bila silno zajebano dijete i ni za boga mi se nije smjelo čitat, to sam ja sama. :mirko: nema pravila. :)

d@d@
05.04.2006., 08:18
što to točno ja krivo pretpostavljam? :)
btw, ja sam bila silno zajebano dijete i ni za boga mi se nije smjelo čitat, to sam ja sama. :mirko: nema pravila. :)

Da se ljubav prema čitanju, slikama, muzici, sportu.. razvija u školi. Temelje se postavlja još u ranom djetinjstvu doma.:)