PDA

View Full Version : Barok i klasicizam u knjizevnosti - POMOC


a-a Ja Ne Trebam Nikoga
20.04.2004., 14:16
Ovo mi se cinio kao najprikladniji podforum za moj upit.

Za petak namjeravam napraviti referat iz hrvatskog iz baroka i klasicizma.
Pravi razlog zasto to zelim napraviti je taj sto ona namjerava ispitivati, a posto ja nemam pojma samo cu joj to procitat i izbjeci odgovranje.
Ali to sad nije bitno.
Dakle, referat namjeravam napraviti na nacin da usporedim barok i klasicizam tj. navedem njihova osnovna obiljezja koju su pretpostavljam razlicita.
Dakle, napisite neki dobar izvor za to ili sami napisite sto o navedenom znate.
Svaka pomoc je dobrodosla!
HVALA

stitch
22.04.2004., 10:33
Klasicizam je (u Hrvatskoj ne toliko uočljiva) reakcija na bogatu retoriku baroka i uzibanost njegove forme, osobito u pjesništvu, što se očituje kao povratak jednostavnosti. Naime, samo je obrazovan čitatelj mogao potpuno razumjeti stil baroknog pjesnika, čiji stihovi vrve metaforama, metonimijama, hiperbolama, alegorijama, intelektualno stvorenim slikama i poantama - tvoreći concetto, središnji pojam barokne poetike - umjesto prirodnim motivima. A njegova je pak uloga izazvati čitateljevu začuđenost vještim igrama riječi, maštom pjesnika i grozdovima njegovih tropâ. Dobar su primjer za to Gundulić i Bunić, najveći umjetnici riječi hrvatskog baroka.

a-a Ja Ne Trebam Nikoga
22.04.2004., 14:53
stitch kaže:
Klasicizam je (u Hrvatskoj ne toliko uočljiva) reakcija na bogatu retoriku baroka i uzibanost njegove forme, osobito u pjesništvu, što se očituje kao povratak jednostavnosti. Naime, samo je obrazovan čitatelj mogao potpuno razumjeti stil baroknog pjesnika, čiji stihovi vrve metaforama, metonimijama, hiperbolama, alegorijama, intelektualno stvorenim slikama i poantama - tvoreći concetto, središnji pojam barokne poetike - umjesto prirodnim motivima. A njegova je pak uloga izazvati čitateljevu začuđenost vještim igrama riječi, maštom pjesnika i grozdovima njegovih tropâ. Dobar su primjer za to Gundulić i Bunić, najveći umjetnici riječi hrvatskog baroka.

Hvala, upotrijebit cu i taj citat, je li to iz glave ili...?

Ako znas jos sto samo ti pisi. :D

Hvala

stitch
22.04.2004., 16:22
Da sam odnekud prepisivao, post bi bio mnogo duži. :D

Ovo je bilo na brzinu, jer radim i nemam baš mnogo vremena. Mogao sam, doduše, dodati još koju rečenicu o književnim oblicima, ali to ću navečer, kada dođem kući.

Bude li te štogod zanimalo, pitaj. ;)

stitch
22.04.2004., 23:50
Klasicizam u hrvatskoj književnosti, rekoh već, nije toliko razvijen kao barok. Piše se najprije školska, a zatim i prosvjetiteljska drama, no što se antičkih uzora tiče (poput rasprava o trima Aristotelovim jedinstvima, zbog kojih je francuska Akademija nakratko zabranila Cida) i "velikih" tema o časti, ljubavi i moralnom životu koje su obrađivali Corneille i Racine, kod nas to ne dobiva na važnosti koliko didaktičnost obrađena na smiješan način, preradama Molierea, osobito u Dubrovniku.

Može se zapravo reći da je hrvatska književnost sve do baroka pratila svjetske tokove, nakon čega se dogodio strmoglav pad (i po kvaliteti i po kvantiteti) naše produkcije.
Dodajem da u Slavoniji latinisti poput Katančića njeguju antičke lirske oblike (elegija, oda, epigram...), a Reljković (katkad zabilježen kao Relković) i Ivanošić pišu didaktične odnosno komične epove čiji su korijeni zapravo u baroknoj poemi (Ignjat Đurđević/Đorđić). No, to je već prosvjetiteljstvo.


Barok pak mnogi smatraju vrhuncem, jezično, stilski i filozofski (zbog njegove tematske ozbiljnosti i povratka vjeri, što je ustanovljeno na Tridentskom koncilu kao stvaralački uzus). Dominantna je vrsta barokni ep, a pišu se religiozne i komične poeme, lirske zbirke i melodrame. Po uzoru na Dubrovčane, tipično barokni rodoljubni ep Odiljenje sigetsko stvara Senjanin rođenjem, poslije kontinentalac (umro je u Beču) Vitezović.