PDA

View Full Version : mitski arhetipovi u ženskoj psihi


Perzijka
06.04.2010., 18:59
koji bi arhetip bio najbolji da se zamjeni s dosadašnjim arhetipom Perzefone (mamina kći) koja je bila pasivna , bespomoćna, ovisna, u svom imaginarnom svijetu, u isčekivanju princa koji će ju trgnuti u realnost? možda Atena (tatina kći) i Afrodita (ljubavnica) ali kako spojit obje jer su vrlo različite..(referiram se na knjigu Boginje u svakoj ženi - Bolen)

GiRL
06.04.2010., 19:12
Atena i Afrodita su mislim već spojene odavno, u liku mlađih žena koje bezuspješno traže očinsku figuru u vezama sa starijim muškarcima, ja bih svakako nadodala i Artemidu, pošto su današnje žene ipak "lovci", većina njih, a pada mi na pamet i Lilit, zaboravljena prva žena koja je ostavila Adama i odlučila se za tamnu stranu, kao i Sedna, po njima su čak nazvana i dva planetoida, obje su imale tragičan kraj, ali su bile posebne, mitske figure...

Nema žene koja bi se savršeno uklopila u jedan jedini arhetip, svaka žena ima nekoliko lica, koje ispoljava po potrebi, i isto tako ih prikriva...

Articles of Faith
06.04.2010., 21:19
Mislim da bi Perzefona trebala ostati.

Kela
06.04.2010., 23:27
mislim da je Lilit mozda cak ona "najtrazenija" divlja zena u svima nama koju je povijest i drustvo pokusavalo satrti jer je bila previse slobodna - ona je ipak rodjena ravnopravno s Adamom, a mislim da je ona dok je slobodna zapravo najbolji prikaz zenine prirode koja je neovisna o bilo cemu i bilo kome, zene koja sama odlucuje i sama za sebe se brine, one koja ne ceka da ju netko jadnu skupi i smiluje se nada njom :mig:

zmijica dorica
06.04.2010., 23:28
Što se tiče arhetipa, nedavno na preporuku psihićke pročitala Žene koje trče s vukovima Clarisse Pinkola Estes. Nisu mitovi nego bajke, tj. priče, ali me totalno oduševila! Pravo psihološko štivo.

haram
07.04.2010., 02:07
... predlazem Pandoru za zamjenu... bice belaja...

~Scarlet~
07.04.2010., 07:58
... ili Xenu...:rofl: Zezam se, ona nije Boginja.

Legion
07.04.2010., 11:34
Ili Buffy, ubojicu vampira :top: :D

Perzijka
07.04.2010., 11:47
Mislim da bi Perzefona trebala ostati.

Perzefona nije ok., predugo sam bila predmetom tuđe zle volje i općenito u zatvorenom. Afrodita mi se jako sviđa, al donosi nesretnu zaljubljenost, žudnju, a Artemida je slobodna, što nije loše, no i ja mislim da nije samo jedna boginja u ženi, ali ako prevlada kao u mom slučaju Perzefona jako je loše, pa ipak, mogla bih se razvijati u smjeru muškog principa jer ga osjećam u sebi, i privlačnog mladića starijoj Ateni ali to ne želim, želim razvit svoj ženski identitet Afrodite ( a ne bit više Hermafrodit po spolnom ne-opredijeljenju) ...nadam se da mi u tome neće smetati Artemida (koja mislim da osim što osjeća poštovanje prema Zeusu , i on prema njoj,može volit i žene)

Floverka
08.04.2010., 13:45
jos malo o artemidi kao arhetipu.. njena kapitalna osobina nije lov, već predaja, što zvuči pomalo apsurdno s obzirom na njen luk i strijelu - artemida je najjača u svom apsolutnom, dakle aktivnom i osvještenom podavanju svog bića - ona se naime podala panu (pan je sve, sveukupnost) i ostala djevica i mislim da je greška na nju gledati kao na lovca, a pogotovo kao na lovca na muškarce. za mene je ona od svih boginja najeteričnija, najmeditativnija i najviše mi se dopada kao arhetip, ona je sama suština prirode, a istovremeno njena krotiteljica. ona je vrlo kompleksna mitska ličnost i nije ju dovoljno promatrati površno.

po meni je vrlo važna, nezaobilana hera


dva različita aspekta artemide -

http://www.mlahanas.de/Greeks/Mythology/Images/ArtemisEphesos.jpg http://slager3s.files.wordpress.com/2009/01/greek-god.jpg

sunshine-girl
08.04.2010., 13:50
A ima li tu neka djeva apsolutna? Da je sama sebi dovoljna, da nema interesa za muškarce i slično?:D
Ovako čitajući ne znam gdje spadam!:rofl:

Floverka
08.04.2010., 13:50
koji bi arhetip bio najbolji da se zamjeni s dosadašnjim arhetipom Perzefone (mamina kći) koja je bila pasivna , bespomoćna, ovisna, u svom imaginarnom svijetu, u isčekivanju princa koji će ju trgnuti u realnost? možda Atena (tatina kći) i Afrodita (ljubavnica) ali kako spojit obje jer su vrlo različite..(referiram se na knjigu Boginje u svakoj ženi - Bolen)

perzefona i demetra zajedno čine simbol cikličke promjene, umiranja i radjanja, godišnjih doba, te su kao takve nezamjenjive i istovremeno povezane i sa kultom života, kao i sa kultom smrti

slafko
08.04.2010., 13:55
Atena i Afrodita su mislim već spojene odavno, u liku mlađih žena koje bezuspješno traže očinsku figuru u vezama sa starijim muškarcima, ja bih svakako nadodala i Artemidu, pošto su današnje žene ipak "lovci", većina njih, a pada mi na pamet i Lilit, zaboravljena prva žena koja je ostavila Adama i odlučila se za tamnu stranu, kao i Sedna, po njima su čak nazvana i dva planetoida, obje su imale tragičan kraj, ali su bile posebne, mitske figure...

Nema žene koja bi se savršeno uklopila u jedan jedini arhetip, svaka žena ima nekoliko lica, koje ispoljava po potrebi, i isto tako ih prikriva...

Nije li Lilit odabrala ravnopravnost, a ne "tamnu stranu"?



EDIT: Meni su uredno srali kada sam stavio istu ovakvu svastiku kao avatar. Prijetilo se i banom. :ne zna:

Kela
08.04.2010., 16:16
Nije li Lilit odabrala ravnopravnost, a ne "tamnu stranu"?

:

a cuj, za neke je trazenje ravnopravnosti zene sa muskarcem prelazak na tamnu stranu :p

GiRL
09.04.2010., 07:59
Nije li Lilit odabrala ravnopravnost, a ne "tamnu stranu"?

A gle, naravno da jest, ali pogledaj kako je ta njena želja licemjerno shvaćena, Biblija je ignorira, ne spominje njeno ime, kao da je kužna, a i mnoge današnje žene tako razmišljaju, još uvijek se ravnopravnost smatra nepotrebnim hirom, buntom, trivijalnom ženskom glupošću...

Jako mi je zanimljivo ovo o Artemidi! :top:

Iskreno, Hera is not my cup of tea... :kava:

Legion
09.04.2010., 10:07
A ima li tu neka djeva apsolutna? Da je sama sebi dovoljna, da nema interesa za muškarce i slično?:D
Ovako čitajući ne znam gdje spadam!:rofl:

U čudakinje :p :zubo:

Legion
09.04.2010., 10:09
Nije li Lilit odabrala ravnopravnost, a ne "tamnu stranu"?
:

http://1inkz.files.wordpress.com/2007/10/darkside.jpg

rejoflajt
10.04.2010., 13:48
http://www.zinfo.hr/hrvatski/stranice/izdavastvo/kruhiruze/kir19/19hera.htm

Mit o Lamiji. Belova kći Lamija rodila je sa Zeusom nekoliko djece, a Hera ih je sve pobila, osim Scile. Lamija je bila libijska boginja ljubavi i bitke, a Hera ju je degradirala do čudovišta koje uništava djecu drugih, podaje se mladim muškarcima i siše im krv. Njome su se poslije plašila mala djeca. Tumačenje: patrijarhalni obračun s prethodnim snažnim ženskim božanskim likom simbolično se obavlja posredovanjem drugog ženskog lika – Here.

Mit o Semeli. Zeus je prerušen u čovjeka imao odnos sa Semelom (Mjesec), kćeri kralja Kodma iz Tebe (u nekim verzijama riječ je o Maji, Atlantovoj kćeri). Hera je nagovorila Semelu da zatraži od svog ljubavnika da se pokaže u pravom liku. Zeus je uslišio Semelinu molbu, prikazao se u sjaju svojih munja i gromova te sažeo Semelu. Međutim, spasio je nedonošće Dionisa zašivši ga uz svoje stegno. Hera, dakako nije odustala, nagovorila je Titane da Dionisa otmu, rastrgaju na komade i skuhaju. Dionisa je spasila njegova baka Rea i vratila u život. Kada je Dionis odrastao Hera ga je začarala ludilom, no bez obzira na to Dionis je imao svoje poklonike i sljedbenike. Tumačenje: U ovom mitu patrijarhalni princip obračunava (putem Here) s pretpatrijarhalnom boginjom Semelom (boginjom Mjeseca), a njezin sin biva integriran u svijet racionalne moći na način iracionalnog ekstatičnog boga.

Mit o Leti. S Letom, kćeri Titana Koeja i Titanke Fojbe Zeus se sjedinio pretvorivši nju i sebe u jarebice. Hera, ljuta zbog toga, naputila je zmiju Pitona da progoni Letu ne dopuštajući joj nigdje porod. No Leta je nošena krilima južnog vjetra stigla u Ortigiju blizu otoka Dela, te tu rodila Artemidu i Apolona. Kada je odrastao, Apolon je svrgnuo Pitona, a proročište Pitija koje je simbolično predstavljao Piton pretvorio u svoje. Tumačenje: Pobjeda Apolona nad Pitonom zapravo je pobjeda muškog nad ženskim principom koji je prvobitno bio “zadužen” za vrhunsku moć - proricanje budućnosti. Time se muški princip, iako agresivno, ipak samo dijelom infiltrira u dotada isključivo žensko područje (proriču i dalje žene- Pitije, no sada pod Apolonovim patronatom).

Mit o Alkmeni. S Alkmenom, tirintskom kraljicom, Zeus je proveo noć prerušivši se u njezinog muža Amfitriona. Zeus je, naime, pretpostavio da upravo s Alkmenom može zečeti sina junaka, a kada se dijete rodilo dao mu je ime Heraklo, po Heri. Još dok je bio dojenče, Atena je navela Heru, koja nije znala tko je on, da ga podoji da bi Heraklo tako stekao božansku snagu. Kada je Heraklu bilo osam ili devet mjeseci Hera mu je u kolijevku poslala dvije zmije koje je on uz smijeh rukama zadavio. Kako tada nije uspjela u svom naumu, Hera se trudila da to kasnije pošto-poto ostvari progoneći ga sustavno i dugotrajno. Kada je odrastao poslala je na njega ludilo, te je on u stanju pomračenog uma ubio svoja tri djeteta. Poslije je poslala bjesnoću na njegovo blago (bio je pastir) i još mu je dva puta oduzela razum, te ga navela na ubojstvo sina svog prijatelja i ubojstvo domaćina kod kojeg je prenoćio.


Jednom je prigodom Hera pozvala Boreja da podigne buru koja je skrenula Heraklove brodove, te je on jedva preživio. Budući da je Heraklo uspješno svladavao ove, kao i niz drugih prepreka, Zeus ga je za nagradu prihvatio na Olimp među bogove. Tada je Zeus zamolio Heru da Herakla prihvati kao vlastitog sina obredom ponovnog rođenja. Hera je to prihvatila i u mitu se ne raspoznaje njezino negodovanje. Obred se sastojao u glumi-igri poroda, to jest trudova koju je izvela upravo Hera. Mit kaže da je Hera otada smatrala Herakla svojim sinom, da ga je voljela više nego svoju djecu, a po snazi ljubavi bio joj je odmah iza Zeusa. Za suprugu mu je dala svoju lijepu kćer Hebu, boginju vječne mladosti. Tumačenje: Niz mitema o Heraklu, kao i završetak ovog cjelokupnog mita pokazuju Herine neuspješne ili tek dijelom uspješne pokušaje, Heraklovo odolijevanje i njegov završni trijumf. Heraklo (muški lik), prozvan po Heri (ženskom liku) pobijedio je svoju prethodnicu, porazio ju i ponizio. Zeusova potpora Heraklu i Herino odricanje vlastite kćeri koju “daje” dotadašnjem neprijatelju pokazatelji su definitivnog kidanja ženske genealogije ODNOSA MAJKA – KĆI i pobjede muškog nad ženskim principom.

Bolji od tebe
27.04.2011., 10:49
Marko Mrnjevčević, poznatiji kao Kraljević Marko (oko * 1355 - † 1395, Rovine, Vlaška), bio je srpski vlastelin, koji je vladao u razdoblju 1371-1395 u kraju oko Prilepa [1]Kraljević Marko je vremenom izrastao u mitološku figuru, i tako postao nacionalni junak u narodnim predanjima i pripovjedkama Bugara, Srba, Makedonaca, Hrvata, Slovenaca, Crnogoraca, Vlaha (i uopće naroda Balkanskog poluotoka). U narodnoj predaji on je zaštitnik i spasioc kršćanstva za vrijeme duge otomanske okupacije Balkana.

Kela
27.04.2011., 22:05
A ima li tu neka djeva apsolutna? Da je sama sebi dovoljna, da nema interesa za muškarce i slično?:D
Ovako čitajući ne znam gdje spadam!:rofl:

citala sam prije par mjeseci knjigu na temu zenskih arhetipova - uzete su grcke bozice kao arhetipovi. medju djevice su uvrstili Artemidu, Atenu i Hestiju - 3 "neranjive" bozice - tako ih naziva knjiga jer nisu podlozne zaljubljivanju, i ostaju neovisne od muskaraca, odnosno odnosa. naravno, svaka od te tri bozice je razlicita.

inace, knjiga je vrlo zanimljiva :)

a netko je vec napisao na ovoj temi da ne moze nijedan poznat arhetip biti sveobuhvatan za zene. ionako svaka zena u sebi objedninjuje vise arhetipova. a mislim da nijedna bozica ne obuhvaca sve karakteristike i slicno, eventualno neka praeuropska Velika Bozica koja je vladala svime :ne zna:

Graham
27.04.2011., 23:54
Marko Mrnjevčević, poznatiji kao Kraljević Marko (oko * 1355 - † 1395, Rovine, Vlaška), bio je srpski vlastelin, koji je vladao u razdoblju 1371-1395 u kraju oko Prilepa [1]Kraljević Marko je vremenom izrastao u mitološku figuru, i tako postao nacionalni junak u narodnim predanjima i pripovjedkama Bugara, Srba, Makedonaca, Hrvata, Slovenaca, Crnogoraca, Vlaha (i uopće naroda Balkanskog poluotoka). U narodnoj predaji on je zaštitnik i spasioc kršćanstva za vrijeme duge otomanske okupacije Balkana.
Kakve veze ovo ima sa temom? :confused:
Baš lijepo da si je izvukao jer je zanimljiva, ali ne kužim tvoj post?

muzikalno prase
28.04.2011., 19:08
kako odvajate arhetipe u zenskoj psihi od socijalnih faktora?


ima li tko ideju o arhetipima u muskoj psihi? osim kraljevica marka. :D

VragJeUOvojZeni
29.04.2011., 11:17
koji bi arhetip bio najbolji da se zamjeni s dosadašnjim arhetipom Perzefone (mamina kći) koja je bila pasivna , bespomoćna, ovisna, u svom imaginarnom svijetu, u isčekivanju princa koji će ju trgnuti u realnost? možda Atena (tatina kći) i Afrodita (ljubavnica) ali kako spojit obje jer su vrlo različite..(referiram se na knjigu Boginje u svakoj ženi - Bolen)

Dobra tema..citala san knjigu Boginje u svakoj zeni,prije neke dvije god.i moram priznati da me odusevila..inace,smatram da ako pokusas sa Artemidom,neces pogrijesiti..moja najdraza bozica..:cerek:
Ona je neovisna,snazna,samostalna,hrabra,uporna i jake volje..potpuno je emancipirana zena i bas dobro dodje kao protuteza pasivnoj i uplasenoj djevojcici Perzefoni..to je zena za sve..:D
Atena mi nije bas nesto posebno,tamo je opisana kao hladna,logicna poslovna zena,uvijek na strani muskaraca,a ne zena..njezin se arhetip moze jedino povoljno iskoristiti u nekim zanimanjima..
U svakoj zeni pocivaju sve te bozice kao arhetipi,neka u vecoj,a neka u manjoj mjeri..neka zena na poslu moze biti Atena ili Artemida,a kod kuce sa muzem Hera,u postupanju sa djecom Demetra..sve su zene cisti koktel svih tih arhetipova,ali cesto se dogodi da jedna preuzme primat nad ostalima i baci ih u sjenu..

Kela
29.04.2011., 13:42
Dobra tema..citala san knjigu Boginje u svakoj zeni,prije neke dvije god.i moram priznati da me odusevila..inace,smatram da ako pokusas sa Artemidom,neces pogrijesiti..moja najdraza bozica..:cerek:
Ona je neovisna,snazna,samostalna,hrabra,uporna i jake volje..potpuno je emancipirana zena i bas dobro dodje kao protuteza pasivnoj i uplasenoj djevojcici Perzefoni..to je zena za sve..:D
Atena mi nije bas nesto posebno,tamo je opisana kao hladna,logicna poslovna zena,uvijek na strani muskaraca,a ne zena..njezin se arhetip moze jedino povoljno iskoristiti u nekim zanimanjima..
U svakoj zeni pocivaju sve te bozice kao arhetipi,neka u vecoj,a neka u manjoj mjeri..neka zena na poslu moze biti Atena ili Artemida,a kod kuce sa muzem Hera,u postupanju sa djecom Demetra..sve su zene cisti koktel svih tih arhetipova,ali cesto se dogodi da jedna preuzme primat nad ostalima i baci ih u sjenu..

e, to je ta knjiga koju sam i ja citala! :top: dobra je skroz

i meni je Artemida bas bila kul :p iako je zapravo dobro bas ovo sta si zadnje napisala, a sto je i cesce - to da u svakoj zeni prevladava nekoliko bozica, sad ovisno o tome jel to nju izjeda psihicki ili su uravnotezene :)

inace, dok sam citala tu knjigu, vecinom me nijedan arhetip nije podsjetio na nekog koga znam, jedino ako sam promatrala da svatko ima nekolko "komada" :D jedino sam se sjetila frendice koja me podsjetila na jos najdalji arhetip,a to je Hestija. ona je bas Hestija - bozica "djevica" (ne ulazi u veze i kroz druzenje s njom nisam nijednom dobila dojam da ganja nekoga il tak nesto), jako stalozena i introvertirana, okrenuta nekim duhovnim pitanjima, izrazito blaga osoba, a bas samodostatna i emancipirana. eto, to mi je bilo zanimljivo.


netko je gore pisao za muske arhetipove. meni zvoni da sam negdje naletila na nesto takvo, nazalost ne sjecam se ni gdje ni kada, a cini mi se da su spomenuti arhetipovi: kralj, vitez, trubadur (ljubavnik) i carobnjak (mislim da su bila ta 4), iako ja bih voljela upitati - jel bi se moglo promatrati muske arhetipove analogno sa recimo ovim zenskim koji su uzeti iz grcke mitologije; znaci, da u muski arhetipovi predstavljeni muskim bogovima?

VragJeUOvojZeni
29.04.2011., 16:40
e, to je ta knjiga koju sam i ja citala! :top: dobra je skroz

i meni je Artemida bas bila kul :p iako je zapravo dobro bas ovo sta si zadnje napisala, a sto je i cesce - to da u svakoj zeni prevladava nekoliko bozica, sad ovisno o tome jel to nju izjeda psihicki ili su uravnotezene :)

inace, dok sam citala tu knjigu, vecinom me nijedan arhetip nije podsjetio na nekog koga znam, jedino ako sam promatrala da svatko ima nekolko "komada" :D jedino sam se sjetila frendice koja me podsjetila na jos najdalji arhetip,a to je Hestija. ona je bas Hestija - bozica "djevica" (ne ulazi u veze i kroz druzenje s njom nisam nijednom dobila dojam da ganja nekoga il tak nesto), jako stalozena i introvertirana, okrenuta nekim duhovnim pitanjima, izrazito blaga osoba, a bas samodostatna i emancipirana. eto, to mi je bilo zanimljivo.


netko je gore pisao za muske arhetipove. meni zvoni da sam negdje naletila na nesto takvo, nazalost ne sjecam se ni gdje ni kada, a cini mi se da su spomenuti arhetipovi: kralj, vitez, trubadur (ljubavnik) i carobnjak (mislim da su bila ta 4), iako ja bih voljela upitati - jel bi se moglo promatrati muske arhetipove analogno sa recimo ovim zenskim koji su uzeti iz grcke mitologije; znaci, da u muski arhetipovi predstavljeni muskim bogovima?

Pravo da ti kazem,mene je jedna malo starija zenska definitivno podsjetila na arhetip Atene.Onako je konzervativna,patrijarhalno nastrojena,a stroga,hladna i logicna za poludjeti.
Arhetip Artemide sam cesto susretala dosta razvijen,ali opet ne toliko da se moze reci da se radi o cistom tipu.
E da,moja tetka je cisti arhetip Here.Kad sam citala o arhetipu Here,prva asocijacija mi je bila bas ona.

Sta se tice muskih arhetipova,dosad nisam procitala nista vezano za njih.A ako su bozice predstavljene kao arhetipovi u zenskoj psihi,onda valjda i grcki bogovi mogu analogno predstavljati arhetipove u muskoj psihi.
Ne znam,Zeus bi bio neki mocan i dominantan muskarac,uvijek na visokom polozaju,a uz to i prejakog libida koji ga tjera stalno na nove ljubavne avanture i nevjernost zakonitoj zeni.
Hermes bi bio vjecni djecarac,simpatican,mladolik i pokretan,inteligentan i sarmantan.
Hefest bi bio ozbiljan i radisan covjek,pomalo sumoran i turoban,neraspolozen za neka druzenja..
I tako bi mogli i za ostale bogove..
U svakom slucaju,jako je zanimljivo.

veruschka
29.04.2011., 17:40
pasivnoj i uplasenoj djevojcici Perzefoni..


Čim Perzefona okusi plod nara prestaje biti uplašenom djevojčicom... postaje kraljica.
Njena inicijacija je seksualna, ali misterij je puno dublji. Alkemijsko vjenčanje, poniranje u podsvijest, suočavanje s istinom od koju je mater tako uporno štiti.
Danju Perzefona izlazi u pojavni svijet i igra uzornu ulogu klanovske pripadnosti, noću se transformira u čuvaricu svih tajni.
Pametno odabravši beta mužjaka, ona je tiha kraljica, nikad čangrizava kao Hera, a kako je odabrala brak umjesto djevičanstva nije ni osvetoljubiva, hirovita mračna Hekata - ona pomaže prelasku u donji svijet, ultimativna majka blage tame i samilosti.

Meni je Perzefona, onako kako ju ja shvaćam, sasvim dovoljna.