Natrag   Forum.hr > Društvo > Filozofija

Filozofija Misaone teme lišene dogme

Odgovor
 
Tematski alati Opcije prikaza
Old 14.02.2015., 13:10   #21
Apropo sudbine, ne sumnjam u nju ni najmanje.
Samo, ova moja je čvrsto u mojim rukama i ne određuje ona mene nego ja nju.
__________________
Ne teofil. Homofob...& nepogrešivi lapsuz.
Šabović Adis is offline  
Odgovori s citatom
Old 14.02.2015., 19:31   #22
Quote:
Sigmund kaže: Pogledaj post
Znači, ti si zombi.
Ali, ozbiljno: misliš da nitko od nas nema utjecaj na samog sebe? Jesi čuo kad za refleksiju? U vezi s tim dobro bi bilo razmotriti logiku bitka za sebe i bitka za drugog.
dao sam ti primjer sa lavovima.....

zamisli dva blizanca,koji se rode doslovno u isto vrijeme,uzmu ih dva doktora koji su blizanci,odnesu ih u iste sobe itd......
ako imaju iste gene i iste vanjske utjecaje(sto je nemoguce na zemlji) oni bi bili doslovno iste osobe
nema nikakve "individualnosti" koja bi ih razlikovala
input=output
to vrijedi za determinizam

dok se u probabilizmu sve dogada nasumicno,mogu ih odgajati isto,ali bez obzira na gene i vanjske utjecaje jedan od njih moze postati vatrogasac,a drugi nesto sasvim drugo
ako je svemir probabilisticki,sve je moguce,i nista se nemoze znati unaprijed
sto znaci da ja nisam odlucio napisati ovaj post zato jer zelim,nego se to "nasumicno" dogodilo bez ikakvog razloga
ako se sve nasumicno dogada,onda ja i dalje nemam utjecaja na nista

determinizam-sve se moze dogoditi samo na jedan nacin(znaci da je unaprijed odluceno sta cu ja ili bilo tko napraviti,sto znaci da nema slobodne volje)
probabilizam-sve se moze dogoditi na beskonacno razlicitih nacina(sto znaci da ja ne odlucujem o sebi nego se sve dogada nasumicno,sto opet znaci da nema slobodne volje)

ne postoji oblik svemira koji bi podrzavao slobodnu volju
jednostavno,sve ima svoj uzrok
n00e is offline  
Odgovori s citatom
Old 14.02.2015., 22:04   #23
Quote:
n00e kaže: Pogledaj post
dao sam ti primjer sa lavovima.....
Primjeri s lavovima ili sa kamenjem ne znače ništa, jer smisao za lavove (ili za kamenje) ne predstavlja nikakav problem. Oni su podložni kontingentnosti. Jedino samosvjesna bića imaju "sudbinu" zato što mogu pružiti otpor i otuđiti se od utjecaja vanjske moći. Ali da bi to bilo moguće, subjekt mora sebi dati neku determiniranost koju bi vanjska sila mogla ugroziti. Dakle mora biti samo-distinktivan. Da bi bio takav, mora biti posvećen nekom činu, djelovanju ili svrsi. To može biti jedino samosvijest ili subjekt.

Quote:
n00e kaže: Pogledaj post
determinizam-sve se moze dogoditi samo na jedan nacin(znaci da je unaprijed odluceno sta cu ja ili bilo tko napraviti,sto znaci da nema slobodne volje)
probabilizam-sve se moze dogoditi na beskonacno razlicitih nacina(sto znaci da ja ne odlucujem o sebi nego se sve dogada nasumicno,sto opet znaci da nema slobodne volje)

ne postoji oblik svemira koji bi podrzavao slobodnu volju
jednostavno,sve ima svoj uzrok
Tu se uvijek ponovno raspravlja o determinizmu i slobodnoj volji. Teško je nešto novo reći. Ali možda ima smisla ponovo pokušati na drugačiji način. Truizam je reći da sve ima svoj uzrok. Znamo da sve ima svoj uzrok - i u determinizmu i u probabilizmu. Hegel kaže da je determinizam sam nedeterminiran, u smislu da uključuje progresiju u beskonačnost. Drugim riječima, determinizam implicira "konačni" uzrok. Dakle, radi se o lošoj beskonačnosti. Iako determinizam stalno izbjegava ili odgađa "prvi" (ili konačni) uzrok, svaki objekt koji on identificira kao uzrok je indiferentan prema tom statusu i jednako indeferentan prema tome da je i on sam uzrokovan. Determinizam se može zaustaviti u bilo kojoj proizvoljnoj točki i biti zadovoljan, jer je objekt do kojeg je došao u bilo kojoj točki svoje progresije, kao formalni totalitet, zatvoren u sebe i indiferentan prema tome da je determiniran nečim drugim. Determinizam ne može riješiti ovu kontradikciju: objekt je samo-subzistentan, ima bitak za sebe, determiniran je s time što jest, ali istodobno je determiniran indiferentnim objektima izvan sebe, pa dakle ima svoj vlastiti bitak u potpunosti izvan sebe. Zbog tih razloga je "objašnjenje" u determinizmu samo prazna riječ. A kad se nađe pred subjektom onda se našao pred nerješivom zagonetkom. Determinizam ne shvaća samo-determinaciju, nego jedino eksternu determinaciju i zato u determinizmu ne postoji pojam samo-svijesti ili subjekta. Tako nešto je u determinizmu konceptualno nemoguće. Ali isto tako, determinizam ne može ukinuti činjenicu egzistencije tog istog subjekta. To "nemoguće" ima nezgodnu osobinu da - postoji. Ali ako postoji, onda ne samo da je moguće, nego je prema postavkama samog determinizma i - nužno.
__________________
"Tko izgubi dobitak, dobije gubitak."

Zadnje uređivanje Sigmund : 14.02.2015. at 22:11.
Sigmund is offline  
Odgovori s citatom
Old 15.02.2015., 13:04   #24
po tebi determinizam vrijedi za sve nezive stvari,i za sve zive stvari osim ljudi ?
da bi se nesto dogodilo treba postojati uzrok(determnizam) ili cak ne mora postojati uzrok ako se sve dogada nasumicno(probabilizam)
u tim "oblicima svemira" ne moze postojati slobodna volja
ako po tebi postoji slobodna volja,onda mi opisi taj treci "oblik svemira" u kojem zivimo
n00e is offline  
Odgovori s citatom
Old 15.02.2015., 18:24   #25
Quote:
n00e kaže: Pogledaj post
po tebi determinizam vrijedi za sve nezive stvari,i za sve zive stvari osim ljudi ?
da bi se nesto dogodilo treba postojati uzrok(determnizam) ili cak ne mora postojati uzrok ako se sve dogada nasumicno(probabilizam)
u tim "oblicima svemira" ne moze postojati slobodna volja
ako po tebi postoji slobodna volja,onda mi opisi taj treci "oblik svemira" u kojem zivimo
Tebi nisu jasne neke osnovne stvari u logici. Kao prvo, determinizam nema značenje izoliran od svoje opozicije. Od onog što je ne-determinizam. Ako ukloniš ne-determinizam, determinizam je besmislen. Drugo, i u probabilizmu događaji imaju svoj uzrok. Probabilizam se odnosi na predvidivost, a ne na ne-uzrokovanost. To sam ti napomenuo u prošlom postu, ali si valjda previdio. Slobodna volja nije mehanički sustav. Slobodna volja postoji u subjektu, a subjekt postoji u nekoj materijalnoj podlozi. Ta materijalna podloga je bitna za njegovo postojanje, ali je potpuno nebitna za njegovu esenciju kao subjekta, kao što je materijalna podloga televizora potpuno neesencijalna za sadržaj programa koji ćeš na njemu gledati. Subjekt diferencira sam sebe prema nekom programu, a taj program sam mijenja. Ne mijenja ga oluja atoma i fotona, nego se oluja atoma i fotona kanalizira kroz taj program. Hoće li doć ovaj ili onaj atom da to izvede, to je potpuno kontingentno - može ovaj, a može i neki drugi.
__________________
"Tko izgubi dobitak, dobije gubitak."
Sigmund is offline  
Odgovori s citatom
Old 10.07.2017., 09:25   #26
Quote:
Sigmund kaže: Pogledaj post
Tebi nisu jasne neke osnovne stvari u logici. Kao prvo, determinizam nema značenje izoliran od svoje opozicije. Od onog što je ne-determinizam. Ako ukloniš ne-determinizam, determinizam je besmislen. Drugo, i u probabilizmu događaji imaju svoj uzrok. Probabilizam se odnosi na predvidivost, a ne na ne-uzrokovanost. To sam ti napomenuo u prošlom postu, ali si valjda previdio. Slobodna volja nije mehanički sustav. Slobodna volja postoji u subjektu, a subjekt postoji u nekoj materijalnoj podlozi. Ta materijalna podloga je bitna za njegovo postojanje, ali je potpuno nebitna za njegovu esenciju kao subjekta, kao što je materijalna podloga televizora potpuno neesencijalna za sadržaj programa koji ćeš na njemu gledati. Subjekt diferencira sam sebe prema nekom programu, a taj program sam mijenja. Ne mijenja ga oluja atoma i fotona, nego se oluja atoma i fotona kanalizira kroz taj program. Hoće li doć ovaj ili onaj atom da to izvede, to je potpuno kontingentno - može ovaj, a može i neki drugi.
Kolega N00e ti je predobro objasnio ograničenost ljudskog uma. Ako uzmemo 2 hipoteze svemira u kojem se nalazimo (1. deterministički i 2. probabilistički) i u jednom i u drugom opisu slobodna volja ne postoji.

Ti opiši taj 3 svemir u kojem postoji slobodna volja. Ili opiši taj treći svemir u kojem bi postojala slobodna volja.

Zanimljivo koliko filozof, laik ili top filozof, koji nema pojma o smislu, naprdekat će 3000 rečenica bez ikakvog smisla, gdje se riječi poredane jedna za drugom, stvore u smislu samo u glavi tog filozofa.

To što si se uhvatio 2 atoma za TV ne objašnjava treći svemir u kojem bi postojala slobodna volja, i dapače, nema apsolutno nikakvog smisla.
__________________
" Stupid people do stupid things. Smart people outsmart each other, then themselves." - " The more wisdom you attain and the more conscious you become the crazier you will appear to others. "
Usuditi se je cijena napretka.
john newman is offline  
Odgovori s citatom
Old 11.07.2017., 22:52   #27
Quote:
john newman kaže: Pogledaj post
Zanimljivo koliko filozof, laik ili top filozof, koji nema pojma o smislu, naprdekat će 3000 rečenica bez ikakvog smisla, gdje se riječi poredane jedna za drugom, stvore u smislu samo u glavi tog filozofa.
Odlična primjedba. Sad malo kontempliraj o njoj. Ja jesam, i to je urodilo zanimljivim setom pitanja: može li autoironija biti slučajna? Može li biti nenamjerna? Imaju li namjerna i nenamjerna autoironija jednaku snagu? Govorimo li ovdje o filozofskoj ili umjetničkoj snazi? Ima li sintagma "filozofska snaga" uopće smisla i može li ona označavati spoznajnu snagu ili je pak od toga značenja odmaknuta? Treba li konzul popiti mescal ili tequilu? Itd.
__________________
"Tko izgubi dobitak, dobije gubitak."
Sigmund is offline  
Odgovori s citatom
Odgovor


Tematski alati
Opcije prikaza

Kreni na podforum




Sva vremena su GMT +2. Trenutno vrijeme je: 04:40.