Natrag   Forum.hr > Društvo > Religija > Teologija i religijska praksa

Teologija i religijska praksa Religije/denominacije, teološka i ostala vjerska pitanja

Odgovor
 
Tematski alati Opcije prikaza
Old 28.06.2011., 18:32   #1
Smile Pitajte pravoslavnog teologa

Pozdrav dragi moji! Kako ste, što ima? Nisam bio ovdje davno a baš ste mi nedostajali vi i ovaj zaista lijepi forum u kojem se može lijepo i kvalitetno razgovarati o dobrim temama!


Evo imao sam želju da se ponovo malo aktiviram u diskusijama ovdje, kada mi se javio jedan prijatelj i rekao mi da bi volio ići na neki dobar forum, te sam odmah dobio ideju o ovome forumu, koji je i njemu poznat. Pošto je dosta upućen u teologiju, kao i ja sam, i pošto se sprema(mo) za svećenika, dobili smo ideju da otvorimo ovakav jedan thread u kojem ćemo omogućiti da postavljate pitanja vezana za pravoslavno kršćanstvo i sve što vas vezano za njega zanima. On će se uskoro javiti i predstaviti također. Znam da je i ranije bilo sličnoh tema, ali mislim da su one odavno zaboravljene i da je stoga opravdano otvoriti jednu novu ovakvu temu. Isto tako, želja nam je ukazati na činjenicu da pravoslavna vjera nije rezervirana samo za ljude tradicionalnog pravoslavnog porijekla, nego je namjenjena svkome čovjeku bez razlike kojoj nacionalnosti, rasi, tradicionalnoj religiji ili političkom uvjerenju pripada. Pravoslavlje je blagodet, radost srca i oblagorođenje duše i cjelokupnog života koje želimo svima vama prezentirati, predstaviti, ponuditi i u kojem želimo sa svima učestvovati. Radujem se što vas sve ponovo vidim, nadam se da ovdje ima još starih forumaša. Bog ljudi dragi, ljubimo vas!

Zadnje uređivanje Rade Kumitkata : 28.06.2011. at 18:50.
Rade Kumitkata is offline  
Odgovori s citatom
Old 28.06.2011., 18:37   #2
Šta Isus predstavlja u kršćanstvu ?
Ahmed Nurudin is offline  
Odgovori s citatom
Old 28.06.2011., 18:40   #3
Quote:
Ahmed Nurudin kaže: Pogledaj post
Šta Isus predstavlja u kršćanstvu ?
Drugo lice Svete Trojice koji je u jednom historiskom trenutko postao čovjek poput svih nas, ujedno zadržavajući svoje božanske osobenosti, ali ispoljavajući ih u skladu sa zadatkom koji je došao izvršiti.
__________________
Ljubav je Božja ocean bezobalni... Sokolovo oro Blagosloven jesi Gospodi
Rade Kumitkata is offline  
Odgovori s citatom
Old 28.06.2011., 19:05   #4
Ovako

Vidim da hvalis forum ali to je sasvim razumljivo uzimajuci u obzir tko si i zasto si ovdje, sirenje nemogu reci "pravoslavlja" jer time bi taj pravac stavio na prvo mjesto, nazvacu ga ortodokstvo, vas historijski cilj a cilj i ortodoksne crkve jeste sienje te vjere svim silama prema zapadu, na tom putu si ocigledno i ti, ali samo da napomenem a usput i upitam zasto svi ortodoksni vodje tu u Srbiji a i u svim ortodoksnim zemljama nazivaju pripadnike Islamske vjeroispovjesti "nevjernicima". Lijepim i mirnim putem si usao u razgovor a po tvome govoru bi se moglo zakljucit da si covjek koji ne moze ostati duze vrijeme stabilan, nekada ljudi lijepim rijecima iskazu najvise mrznje.
Kisa Pada is offline  
Odgovori s citatom
Old 28.06.2011., 19:36   #5
Quote:
Rade Kumitkata kaže: Pogledaj post
Drugo lice Svete Trojice koji je u jednom historiskom trenutko postao čovjek poput svih nas, ujedno zadržavajući svoje božanske osobenosti, ali ispoljavajući ih u skladu sa zadatkom koji je došao izvršiti.
Sveta Trojica su/je Bog ?
Da li se u kršćanskim spisima spominje posljednji prorok, ili ako ne, koji je to posljednji prema kršćanima ?
PS - Pišem kršćani jer valjda je ista katolička i pravoslavna teologija ?

Zadnje uređivanje Ahmed Nurudin : 28.06.2011. at 19:43.
Ahmed Nurudin is offline  
Odgovori s citatom
Old 28.06.2011., 20:05   #6
Quote:
Rade Kumitkata kaže: Pogledaj post
Drugo lice Svete Trojice koji je u jednom historiskom trenutko postao čovjek poput svih nas, ujedno zadržavajući svoje božanske osobenosti, ali ispoljavajući ih u skladu sa zadatkom koji je došao izvršiti.
Kako odgovaraš na tumačenja da je Sveto Trojstvo obično ljudska izmišljotina (efikasna doduše) koja svoje opravdanje vuče iz jedne nejasne biblijske rečenice, a kojoj je jedini cilj definitivno kidanje veze sa starozavjetnim Bogom (koji se nikako nije uklapaou novozavjetno lik i djelo Isusa Krista), ali kidanje veze na način da je Bog ostao (nisu ga mogli poreći, ali gurnuti u stranu da), na njegovo mjesto instalirali Isusa Krista. Duha Svetoga ionako nitko ne zna kako protumačiti.
ecobarbarus is offline  
Odgovori s citatom
Old 28.06.2011., 20:35   #7
Nedavni clanak, 21.6.

Moze li teolosko objasnjenje ovakvih aktivnosti unutar Pravoslavne Crkve.

http://www.nacional.hr/clanak/110768...endinog-monaha
Quels is offline  
Odgovori s citatom
Old 28.06.2011., 20:36   #8
Quote:
Ahmed Nurudin kaže: Pogledaj post
Sveta Trojica su/je Bog ?
Da li se u kršćanskim spisima spominje posljednji prorok, ili ako ne, koji je to posljednji prema kršćanima ?
PS - Pišem kršćani jer valjda je ista katolička i pravoslavna teologija ?
Da, ista je i zato se dogodio raskol 1054. godine

Ovo bi bile razlike, barem koliko sam se uspio sjetiti.

Za ispravnije razumijevanje izraza Filioque valja dublje poznavati pozadinu različitih (istočnih i zapadnih) teologija Duha Svetoga i s tim povezane terminologije:

Zapadni ili latinski model je augustinovski (ili psihološki) koji govori o dva djelovanja: spoznajno i voljno; taj model, koji je utemeljen na analogijama, gleda Duha Svetoga kao ljubav Oca i Sina, i kao zagrljaj Oca i Sina. Na temelju toga Augustin je imao jasan izričaj da Duh proizlazi od Oca i Sina, ali naglašava da prvotno (principaliter) izlazi od Oca. Slično su govorili Ambrozije i Lav Veliki, koji također jasno naučavaju o izlaženju Duha od Oca i Sina.
Istok je također poznavao slike i analogije, no istočna analogija ostaje pri modelu (od Oca) izgovorene Riječi-Logosa, te kod izlaženja Duha od Oca; to ipak nije isključivalo Sina, u kojem (tj. Logosu) počiva Duh i kojega Duh objavljuje. Tako i grčki crkveni oci (Atanazije, Bazilije Veliki, Grgur iz Nisse, Ćiril Aleksandrijski) govore da Duh Sveti izlazi od Oca po (dia) Sinu. Također je i Ivan Damaščanski govorio da Duh izlazi od Oca, daruje se kroz Sina i biva priman od stvorova.
Iz ovoga proizlazi da se praktično radi ne o različitim, nego o komplementarnim teologijama. Uzrok problema mogao bi biti u različitom shvaćanju terminologije. Grčki izraz ekporeuetai (= izaći, poteći, proisteći) Vulgata prevodi s procedit. U latinskom izraz procedit puno je šireg značenja nego grčki termin ekporeusis koji se odnosi samo na jedno (neposredno) počelo, a to je Otac i samo Otac. Za Sina bi bio moguć izraz proienai (= posredno izlaziti, a ne neposredno proistjecati).

Istočni oci već su prije sumnjičavo gledali Latine, kada su ovi preveli “dvije hipostase” (hypostaseis) kao “dvije personae”, a sada se sumnja i povećala kad su ekporeuetai preveli s procedit.
Glavni problem nastao je zapravo jednostranim uvođenjem dodatka Filioque u Nicejsko-carigradski simbol, čime je Zapad iz teološke formule načinio dogmatsku formulu! Time se izričito kaže da Duh Sveti “izlazi od Oca i Sina”.
Povijest teologije pokazuje da je ovaj pojam umetnut u Credo u raspravama s tzv. priscilijancima, koje su se vodile na iberskom poluotoku između V. i VII. st. Na IV. sinodi u Bragi (Portugal) 673. g. izraz Filioque prvi je puta umetnut u Vjerovanje, nakon što je odgovarajuće teološko naučavanje već bilo prošireno i našlo svoju mjerodavnu formulaciju u vjeroispovjesnim obrascima nekoliko sinoda u Toledu u VII. st. No, valja naglasiti i razlog uvođenja Filioque u Simbol; naime, uveden je zbog utvrđivanja vjere u istobitnost Sina s Ocem, protiv priscilijanskog krivovjerja, a ne iz želje da bi se Zapad suprotstavljao Istoku.
U VIII. st. praksa uvođenja Filioque prelazi iz Hispanije (Španjolske) u Galiju, i to na saboru u Gentillyu (787. g.), te u Italiju i Njemačku. Na sinodi u Aachenu (809. g.) car Karlo Veliki također je umetnuo Filioque u Vjerovanje, odredivši da to vrijedi za cijelo franačko područje.
No, papa Lav III. odbio je potvrditi tu karolinšku sinodu; on je, doduše, priznao ispravnost dogmatskog naučavanja o Filioque, ali tada je zabranio uvoditi ga u Credo.
Pape su prvo odobravali teološko učenje o Filioque - nisu dopuštali da se uvodi u Nicejsko-carigradsko vjerovanje, sve dok konačno papa Bededikt VIII. 1013. g., na inzistiranje cara Henrika II., nije dopustio da se Filioque umetne u Credo na misi Henrikove krunidbe.
Od VIII. st. nadalje, dijelom i zbog političkih sukoba između Franaka i Bizanta, istočne se crkve oštro protive izrazu Filioque u Vjerovanju. Nakon što je 867. g. carigradski patrijarh Focije iz tog dodatka načinio glavnu točku oporbe i napada na zapadnu crkvu, Filioque je jedan od najvažnijih predmeta teološke rasprave između katolika i pravoslavnih. Focije je, u enciklici De mystagogia Spiritus Sancti, 867. g. izravno napao Filioque i Latine, tvrdeći da ek tou patros ekporeuomenon znači ek monou tou patros ekporeuomenon, tj. da Duh Sveti izlazi samo od Oca. To bi se moglo shvatiti u duhu Augustinove formulacije principaliter procedit ex Patre. Da su latinski prijevodi imali ne “procedere” nego “immediate procedere” ili “principaliter procedere”, čini se da možda i ne bi bilo sve ove problematike.
Istočni oci pozivali su se u ovoj kontroverziji na Efeški sabor (431.) koji u svom VII. kanonu određuje da je zabranjeno uspostaviti “etera pistis” (drugo vjerovanje), tvrdeći da se Latini ne drže te odredbe.
No, u tome i jest problem! Je li uvođenje Filioque u Simbol druga, odnosno nova vjera, ili je tumačenje stare vjere? Osim toga, znano je da na saboru u Efezu još nije bilo prihvaćeno za opću Crkvu Nicejsko-carigradsko vjerovanje, to se dogodilo tek na saboru u Kalcedonu (451.). Prema tome, ta odredba (VII. kanon) odnosila bi se na Nicejski simbol, a ne na Carigradski. K tomu valja nadodati da je baš Carigradski simbol nadopunio onaj Nicejski (učenjem o Duhu Svetom). Tumačenja u tom smislu uslijedila su osobito na IV. lateranskom (1215.) i na II. lionskom saboru (1274.).

Suprotne pozicije glede Filioque bile su razlogom (ne jedinim, naravno) konačne podjele Istočne i Zapadne crkve, odnosno crkvenog raskola 1054. g. popraćenog uzajamnom ekskomunikacijom. Na Saboru u Firenzi (1439.-1445.) došlo je do pokušaja ujedinjenja razdijeljenih crkava, donesena je čak i “formula ujedinjenja” u kojoj se potvrđuje da se dvije teze (per Filium istočne crkve i Filioque zapadne) ne isključuju međusobno, ali taj kompromis nije bio prihvaćen u Bizantu i sve je završilo na starom, možda i stoga jer je glavni motiv zbog kojeg su istočne crkve bile spremne na kompromis bio više političke naravi (turska najezda na jugoistok Europe) nego li teološke.
Ovaj “sabor sjedinjenja” daje najjasnije objašnjenje glede Filioque: “Duh vječno izlazi od Oca i Sina kao iz jednog počela i jednim nadisanjem” (tamquam ab uno principio et unica spiratione procedit).
Nešto kasnije, 1742. g. (bulom Etsi pastoralis) i 1755. g., papa Benedikt XIV. potvrđuje da se Credo bez Filioque može moliti u liturgijama crkava istočnog obreda koje su sjedinjene s Rimom (“Iako su Grci dužni vjerovati da Duh Sveti izlazi od Sina, nisu dužni to u Simbolu izraziti.”).
Zapadna teologija polazi od jedne božanske naravi (natura) koja se “realizira” u trima Osobama: u spoznaji koju Bog ima o sebi Otac rađa Riječ; iz međusobne ljubavi između Oca i Riječi izlazi Duh Sveti.
Dakle, moglo bi se reći i ovako: istočni teolozi govore o jednom Bogu u trima osobama, a zapadni o trima osobama u Bogu.
Shematska figura “istočnjaka” je, prema tome, linearna:

OTAC ---------> SIN ---------> DUH SVETI

Shematska figura “zapadnjaka” je u obliku trokuta:

OTAC (ingenerans)
generans spirans
SIN spirans DUH SVETI
Quels is offline  
Odgovori s citatom
Old 28.06.2011., 20:46   #9
Mislio sam da je do podjele došlo zbog politike, kao što to većinom i bude .. Uglavnom, hvala na iscrpnom odgovoru
Ahmed Nurudin is offline  
Odgovori s citatom
Old 28.06.2011., 20:50   #10
Quote:
Ahmed Nurudin kaže: Pogledaj post
Mislio sam da je do podjele došlo zbog politike, kao što to većinom i bude .. Uglavnom, hvala na iscrpnom odgovoru
Politika i religija idu zajedno, ali ovdje je bilo pitanje sinovstva. Ako sam nesto pogrijesio, neka me teolog ispravi. Ali me sjecanje dobro sluzi, nadam se da je svima jasan povijesni pregled diferencija izmedu katolicke i pravoslavne crkve.
Quels is offline  
Odgovori s citatom
Old 28.06.2011., 22:45   #11
Evo za početak.

Što to znači da je Marija začela po Svetom Duhu? Zašto nije začela po Kristu?
PIPBoy 2000 is offline  
Odgovori s citatom
Old 28.06.2011., 23:59   #12
Quote:
PIPBoy 2000 kaže: Pogledaj post
Evo za početak.

Što to znači da je Marija začela po Svetom Duhu? Zašto nije začela po Kristu?
To se naucava i u katolickoj religiji.
Quels is offline  
Odgovori s citatom
Old 29.06.2011., 01:08   #13
zašto se Pravoslavni svećenici smiju ženiti, a katolički ne
manchild is offline  
Odgovori s citatom
Old 29.06.2011., 02:28   #14
Quote:
manchild kaže: Pogledaj post
zašto se Pravoslavni svećenici smiju ženiti, a katolički ne
Celibat je jedan od nauka Katoličke crkve, koji zabranjuje svećenicima ženidbu.
Uveo ga je Grgur VII. 1074. na sinodu u Rimu. Taj sinod zabranio je svečenićku ženidbu, te zahtjevao od oženjenih svećenika da napuste žene, kasnije u svojoj enciklici iz 1079. papa je zabranio oženjenim svećenicima i da ulaze u crkvu. Kad je papin dekret stigao u zapadnu Europu izbila je pobuna
Quels is offline  
Odgovori s citatom
Old 29.06.2011., 07:13   #15
Jedan svećenik nemože požrtvovano obaljati svoje dužnosti ako se oženi,treba se brinuti za ženu djecu obaveze i naravno taj bi dotični trebao raditi nekakav posao a ne da mu zajednica uzdržava obitelj.Koliko se god on trudio nikada nemože ući u dubine kao svećenik koji život posveti Bogu u potpunosti.
solosaroman is offline  
Odgovori s citatom
Old 29.06.2011., 09:07   #16
Quote:
Quels kaže: Pogledaj post
To se naucava i u katolickoj religiji.
Da, i? Nigdje ne piše da se treba raspravljati samo o razlici između dvije kršćanske crkve. Mene zanima mišljenje pravoslavnog teologa o tome.
PIPBoy 2000 is offline  
Odgovori s citatom
Old 29.06.2011., 09:40   #17
mene zanima..

koje su razlike izmedju pravoslavne i katolicke teologije, odnosno, u čemu su sve različiti stavovi?
takodjer, trenutno su intenzivni pregovori izmedju dviju 'crkava' kako bi se stavovi zbližili, te eventualno ujednačili..

da li netko zna dokle su došli pregovori? što je promjenjeno u stavovima? itd...
Taroth is offline  
Odgovori s citatom
Old 29.06.2011., 09:57   #18
Quote:
Kisa Pada kaže: Pogledaj post
Vidim da hvalis forum ali to je sasvim razumljivo uzimajuci u obzir tko si i zasto si ovdje, sirenje nemogu reci "pravoslavlja" jer time bi taj pravac stavio na prvo mjesto, nazvacu ga ortodokstvo, vas historijski cilj a cilj i ortodoksne crkve jeste sienje te vjere svim silama prema zapadu, na tom putu si ocigledno i ti, ali samo da napomenem a usput i upitam zasto svi ortodoksni vodje tu u Srbiji a i u svim ortodoksnim zemljama nazivaju pripadnike Islamske vjeroispovjesti "nevjernicima". Lijepim i mirnim putem si usao u razgovor a po tvome govoru bi se moglo zakljucit da si covjek koji ne moze ostati duze vrijeme stabilan, nekada ljudi lijepim rijecima iskazu najvise mrznje.
''Moglo bi se zaključit da si čovjek koji ne moze ostati duze vrijeme stabilan''. Pitam se što bi ovo moglo da znači. Neki vic?

Riječ ''pravoslavan'' je bukvalan prevod grčke riječi ''ortodoksos'' (orto= pravo, pravilno, istinsko; doksis=slaviti).

Ne, nijedan pravoslavni ''vođ'' ne naziva muslimane ''nevjernicima'', makar ja nisam čuo. Eventualno se u trenutku slabosti, afekta ili usled nepromišljenosti reklo, u zaista rijetkim slučajevima, nešto neprimjereno ili neumjesno, ali smatram da ogromna većina pravoslavnih teologa i drugih zvaničnika ne smatra muslimane za ''nevjernike''. Štoviše, ima i dosta pozitivnih ocjena u nekim domenima.
__________________
Ljubav je Božja ocean bezobalni... Sokolovo oro Blagosloven jesi Gospodi
Rade Kumitkata is offline  
Odgovori s citatom
Old 29.06.2011., 10:00   #19
Quote:
solosaroman kaže: Pogledaj post
Jedan svećenik nemože požrtvovano obaljati svoje dužnosti ako se oženi,treba se brinuti za ženu djecu obaveze i naravno taj bi dotični trebao raditi nekakav posao a ne da mu zajednica uzdržava obitelj.Koliko se god on trudio nikada nemože ući u dubine kao svećenik koji život posveti Bogu u potpunosti.
To je samo teorija. Ja mislim da veliki broj katokičkih svećenika provodi vrijeme u iznalaženju partnerice. Ili su dekoncentrirani zbog celibata i ne mogu dobro funkcionirati. Barem do 60 godine.
Jedino što je malo skupo crkvi da ima svećenika s ženom i djecom. Ostaje manje love crkvi za njezine potrebe (održavanje crkava, gradnja, karitas, oprema.....)
Nisam primijetio da su pravospavni popovi malo sa svojom pashom zbog obiteljskih obaveza. A i katolički svećenici baš ne "riljaju" po cijele dane. Misa ujutro, krunica navečer, ukupno max. sat-dva. I joj malo moitvi za svoj gušt. To je možda tri sata obaveza. Ostalo su venredne obaveze. (vjenčanja, sprovodi, krštenja, posjeti bolesnicma)
krena is online now  
Odgovori s citatom
Old 29.06.2011., 10:14   #20
Quote:
Ahmed Nurudin kaže: Pogledaj post
Sveta Trojica su/je Bog ?
Da li se u kršćanskim spisima spominje posljednji prorok, ili ako ne, koji je to posljednji prema kršćanima ?
PS - Pišem kršćani jer valjda je ista katolička i pravoslavna teologija ?
Da, Sveta Trojica su neraskidivo povjezani i sjedinjeni međusobno, tako da čine jedno božansko biće, jednog jedinog Boga.

U kršćanskim spisima se spominje posljednji prorok i to je Sveti Jovan/Ivan Krstitelj. On se smatra za posljednjeg proroka, to jest za posljednjeg koji je najavljivao dolazak Mesije/Krista.

Ima razlike u teologiji, ne toliko velike koliko možda u praksi i projavi vjere.
__________________
Ljubav je Božja ocean bezobalni... Sokolovo oro Blagosloven jesi Gospodi
Rade Kumitkata is offline  
Odgovori s citatom
Odgovor


Tematski alati
Opcije prikaza

Kreni na podforum




Sva vremena su GMT +2. Trenutno vrijeme je: 22:55.