Buddha je preuzeo neke pojmove, ali im je dao novo znacenje. Ustvari je vrlo vjerovatno da je rijec o tome da su se u Buddhino vrijeme ti pojmovi vec koristili u ponesto izmjenjenom znacenju negu u upanishadsko doba. Uzmimo nekoliko primjera:
dharma (damma) - ta rijec u buddhizmu znaci ucenje, ali u tehnickom smislu nosi jos jedno vrlo vazno znacenje. Poznata je Buddhina izjava ahi dhammo passaki (ja ucenje pokazujem, iznosim). Ipak, dharma je i pojam koji opisuje osnovne sastavnice stvarnosti, zemlju, vodu, vatru... osjete, culne titraje, podrazaje, um... ujedno 72 osnovne sastavnice stvarnosti ranog buddhizma.
atman (atta) - u upanishadskoj filozofiji oznacava... ne dusu u uobicajenom smislu te rijeci (jer takav pojam ne postoji u ranoj indijskoj filozofiji)... nego je tehnicki opis dijela brahmana na kojem je ispoljeno bivanje, osobno postojanje. U Buddhino doba je on vec dobio iskrivljeno znacenje osobe, duse, jastva (koje se inace naziva ahamkara i samo je jedno od svojstava uma, manasa). U tom smislu Buddha naucava da tako sto ne postoji, no Buddhin atman nije ono sto se pod time misli u ranim upanishadima.
|