Natrag   Forum.hr > Društvo > Povijest

Povijest Politička, društvena, kulturna, univerzalna povijest.
Podforumi: Vojna povijest i tehnologija, Domovinski rat

Pogledaj rezultate ankete: U čiju kulturnu baštinu izvorno spadaju guslanje i ojkanje?
hrvatsku 37 32.17%
srpsku 36 31.30%
obje 42 36.52%
Glasovatelji: 115. Ne možete glasovati u ovoj anketi

Odgovor
 
Tematski alati Opcije prikaza
Old 29.12.2013., 16:46   #21
Pogledajte također ovaj blog : http://skladiste.blogspot.com/2005/0...baceno-sa.html

Strahovito je koliko smo zaboravili jedan dio svoga identiteta i koliko ga se još sami odričemo i poklanjamo ga drugome.

Evo jedan mali isječak s gornjega bloga :

" Hrvatska pučka (epska) baština jeste izvorno hrvatska i mediteranska baština koja je udarila temelje hrvatskoj nacionalnoj svijesti te bila jedina utjeha porobljenim Hrvatima kroz brojna stoljeća.
[link]

Mnogi danas tvrde da je ova baština, kako je već rečeno, isključivo ili srpska ili pak proizvod "neciviliziranih" Dinaroida Dalmatinske Zagore, Like, Hercegovine...Međutim, ovo nije istina! Prve pučke narodne pjesme koje spominju Marka Kraljevića zabilježene su na otoku Hvaru 1568. god. od strane Petra Hektorovića kao sastavni dio njegovih Ribanja i ribarskog prigovaranja.

I svi književni povjesničari odreda se slažu da su ovakve epske pjesme (bugarštice) bile upravo najpopularnije u primorskoj Hrvatskoj.
Nadalje, prvi spomen o guslama na svim hrvatsko-srpskim područjima, kako je već rečeno, zabilježen je u Dubrovniku (1547) gdje je opisan slijepi guslar i guslanje u tome gradu. Dakle, ne u Drnišu, Livnu ili Kragujevcu - već u Dubrovniku!

A da se ova živa guslarska baština ukorijenila među dubrovačkim pučanstvom i do najnovijih dana svjedoči nam i još živući Dubrovčanin (nastanjen u Zagrebu) - književnik Stijepo Mijović Kočan - koji spominje jednog svog ujaka koji je naizust znao nebrojeno mnoštvo guslarskih pjesama (Vidi Stijepo Mijović Kočan:"Gusle", Glasnik, 25. svibnja 1992, str. 42). Nadalje, Miho Konavljanin, jedan od najtalentiranijih hrvatskih slikara-naivaca današnjice, oživljava u svojim radovima i guslarsku baštinu svog dubrovačkog kraja.

Isto tako je vrijedno napomenuti i da jedna od nastarijih fotografija hrvatskih krajeva i ljudi uopće s konca 19. stoljeća (djelo nepoznatog engleskog turiste) prikazuje jednog guslara iz dubrovačkog ili boko-kotorskog kraja.

U dubrovačkom kraju rodila se 1816. i Anica Begin (rođena Kalafatović) kazivačica narodnih pjesama, kćerka Ante glasovitog guslara. Iako nepismena, znala je mnoštvo narodnih pjesama a jedan dio je završio i u antologiji "Hrvatske narodne pjesme"(Vidi Večernji list , rubrika Pješčani sat, 16.XI. 2001).
[link]

Nadalje, Makaranin fra Andrija Kačić Miošić (i opet na Mediteranu!), više je polučio svojim deseteračko-guslarskim stihovima glede nacionalnog osvješćivanja hrvatskog naroda nego bilo koji uglednik njegovog doba. Možemo ga sa pravom nazvati praocem svih hrvatskih guslara.


Kačićev je utjecaj bio nevjerojatan. Ne samo da je širio nacionalnu svijest kod Hrvata već isto tako i kod drugih slavenskih naroda (Bugara i Čeha). Također je preko talijanskog putopisca Alberta Fortisa ušao u zapadnoeuropsku književnost na široka vrata, a njegov "Razgovor ugodni naroda slovinskog" bio je i početnica iz koje su naučili čitati brojni hrvatski velikani (među njima i Ivan Meštrović). Iz zahvalnosti Kačiću, Meštrović mu je u Americi napravio spomenik u pozi narodnog guslara, a i sam je pisao deseteračke pjesme po uzoru na narodnog pjesnika.

Međutim, Kačić nije bio jedini koji se isticao guslarsko-deseteračkim stihovima u tome dijelu Hrvatske. Makarsko primorje, nakon Kačića, doživjelo je zapravo pravu guslarsku renesansu te bismo to područje s pravom mogli nazvati hrvatskom guslarskom Atenom. Tako po riječima Dr. fra Karla Juričića u djelu "Zaostrog kroz povijest" (a koji se poziva na istraživački rad folkloriste Stipana Banovića), u Zaostrogu je bilo, na primjer, do 20. stoljeća mnoštvo vrsnih guslara, počevši od Stipana Kosovića-Kudrića (oko 1771-18) pa do najpoznatijeg Mate Banović p. Antona, zvani Trlić (1844-1915).

Zadarsko područje također svjedoči živu guslarsku nazočnost kroz svoju povijest. Na primjer, engleska spisateljice Maude M. Holbach, pri pohodu Zadrom i okolicom, kaže u svme putopisu "Dalmatia: The Land Where East Meets West" (početak 20. stoljeća) da su gusle "nacionalno glazbalo" hrvatskih Dinaroida "koje proizvode zvukove neobičnije od mjuzikla, a njihovi domaći plesovi koji se održavaju na tržnicama ili izvjesnim blagdanima vrlo su živopisni i zanimljivi. Njih je vrijedno vidjeti čak i ako to iziskiva i dugo putovanje jer je riječ o sačuvanim oblicima prastarih običaja, vjerojatno jedinstvenim u Europi" (str. 54).

Ova obljubljenost hrvatskih gusala, hajduka i popratne epsko-junačke tradicije među hrvatskim Dinaroidima Dalmacije osvjedočena je u brojnim zgodama. Tako na primjer Matija Murko, ističe da je tijekom svojih istraživanja 30-tih godina 20. stoljeća vidio gusliti dijete "kojemu još nisu bile ni tri godine" (Eduard Osredečki: "Hrvatske narodne junačke pjesme", Željezno-Beč, str. 9)

Pogledajmo samo imena istaknutih sportskih klubova u Dalmaciji - Hajduk, Junak, Gusar, Alkar, Uskok, sinjsku alku itd. Svi oni svjedoče nerazdvojivu povezanost hrvatskog čovjeka sa svojom guslarsko-deseteračkom baštinom.

U zaključku, gore spomenuti primjeri pokazuju da je hrvatsko guslarstvo nerazdvojivi dio hrvatskog nacionalnog bića, nešto što je udarilo temelje hrvatskoj naciji te preživjelo brojne društvene promjene. Dovoljno se prisjetiti brojnih hrvatskih ulica ili škola koje nose nazive Andrije Kačića Miošića, Mihovila Pavlinovića i fra Grge Martića. Da, riječ je o guslarima i Dinaroidima! "

I još : " Dakle, spoznavši činjenicu da više nismo u opancima već u europskim čizmama, odbacili smo opanke, tamburu, gusle, narodne pjesme i kola. Riječ seljak pretvara se u podrugljivu riječ SELJAČINA. Seljačina smrdi po luku i rakiji, svira tamburu i gusli deseteračke pjesme; on je nazadan, ne prati suvremene svjetske trendove i gle čuda - ide u crkvu svake nedjelje. Takvo je mišljenje prevladavalo u glavama brojnih hrvatskih snobova u Zagrebu, Splitu i drugim velikim gradovima. Takvo mišljenje o seljacima ni danas nije zamrlo.

Riječ seljak i seljačina proširuje se u značenju. Sada se poistovjećuje sa izrazom provincijalac, poglavito Hrvat iz Južne Hrvatske. Ovo se najbolje vidi u izrazima kao što su "bijele čarape" ili "kamenjari" dobro nam znanih urbanih rasista (ljevičara) Mesićeve "škorpionske" Hrvatske.

Eto, i svi hrvatski vitezovi Domovinskog Rata sa nedavnih prosvjeda u Zagrebu (20. listopada 2001), odjednom postaše primitivni seljaci i brđani. Tako kaže novinarka Jelena Lovrić! "
JohnnyWalker is offline  
Odgovori s citatom
Old 29.12.2013., 18:57   #22
Quote:
dominik01 kaže: Pogledaj post
? Zanimljivo da takvom intelektualcu pojašnjavati moram? Sevdalinka se pjeva rado i van Bosne ali je ipak bosanska pjesma pod UNESCOvom zaštitom kao i slavonska tamburaška pjesma i dalmatinska klapska... Učinio bi mi čast stavljajući na ignor listu!
UNESCO i Bosna.

http://whc.unesco.org/en/statesparties/BA/

Toliko o sevdalinki i njenoj navodnoj zaštiti od strane Unesca.

A da ne pričam o idiotizmu teze da nešto može biti isključivo hrvatsko ako postoji kod Srba ili Bošnjaka. Ili obratno.
Pavo B. is offline  
Odgovori s citatom
Old 29.12.2013., 19:54   #23
gusle su odlican instrument

Poslusao sam puno izvedbi i hrvatskih,albanskih,srpskih,i po mome dojmu najbolje guslaju Srbi nemaju konkurenciju
balkanunited is offline  
Odgovori s citatom
Old 30.12.2013., 12:08   #24
Quote:
balkanunited kaže: Pogledaj post
gusle su odlican instrument

Poslusao sam puno izvedbi i hrvatskih,albanskih,srpskih,i po mome dojmu najbolje guslaju Srbi nemaju konkurenciju
Nebih se slozio sa tobom da Srbi najbolje guslaju, to je instrument svih naroda sa ovih prostora, svi imaju isti nacin interpretacije uz tu vrstu muzike, jer prosto drugacije ne moze ni biti s obzirom da gusle imaju samo pet tonova, koliko je meni poznato.

Ako gledas reci, opet tu svaki narod ima svoje nesto sto opisuje i to je u glavnom neka epska pobeda nad neprijateljem i sl.
Juce sam sedeo sa covekom koji ima gusle u kuci, a kao mlad je guslao i koji mi je malo poblize objasnjavao o svemu tome, sto je meni zanimljivo, zna i hrvatske, i srpske i mnoge druge pesme, a vezano za nacionalno poreklo, i starijeg i novijeg datuma.
__________________
Ko sme taj i moze, ko ne zna za strah taj ide dalje...
husky011 is offline  
Odgovori s citatom
Old 30.12.2013., 15:04   #25
Gusle - hrvatske?!

Pa koji genijalac je došao na tu ideju? Hoćemo li još i fesove početi nositi? Ako baš želimo krasti kulturu naših susjeda, zašto ne kopiramo recimo Mađare i Talijane, ko je baš našao svojatati najnemuzikalniji instrument na svijetu

http://www.youtube.com/watch?v=HmalvOwGB6Q
http://www.youtube.com/watch?v=DyPnzHBdEiM

To je instrument kojeg sviraju Srbi, Bošnjaci, Albanaci, Turci, Arapi i Kurdi. Na južnoslavenskim prostorima su Srbi daleko najpoznatiji guslari sa najjačom guslarskom tradicijom, te se gusle s razlogom smatraju srpskim nacionalnim instrumentom. U Hrvatskoj to postoji samo u uskom dinarskom području na granici sa Hercegovinom, zbog toga što je to granični prostor kojeg je najviše obilježila otomanska kultura i jer su tamo bile najveće migracije iz krajeva pod Otomanskom vlašću. Sa Hrvatima (osim u spomenutom kraju) nema nikakve veze. Što reći osim jebo onoga ko pored cijele naše bogate europske kulturne baštine propagira takve primitivluke
thatfeel is offline  
Odgovori s citatom
Old 30.12.2013., 15:21   #26
Quote:
thatfeel kaže: Pogledaj post
Gusle - hrvatske?!

Pa koji genijalac je došao na tu ideju? Hoćemo li još i fesove početi nositi? Ako baš želimo krasti kulturu naših susjeda, zašto ne kopiramo recimo Mađare i Talijane, ko je baš našao svojatati najnemuzikalniji instrument na svijetu

http://www.youtube.com/watch?v=HmalvOwGB6Q
http://www.youtube.com/watch?v=DyPnzHBdEiM

To je instrument kojeg sviraju Srbi, Bošnjaci, Albanaci, Turci, Arapi i Kurdi. Na južnoslavenskim prostorima su Srbi daleko najpoznatiji guslari sa najjačom guslarskom tradicijom, te se gusle s razlogom smatraju srpskim nacionalnim instrumentom. U Hrvatskoj to postoji samo u uskom dinarskom području na granici sa Hercegovinom, zbog toga što je to granični prostor kojeg je najviše obilježila otomanska kultura i jer su tamo bile najveće migracije iz krajeva pod Otomanskom vlašću. Sa Hrvatima (osim u spomenutom kraju) nema nikakve veze. Što reći osim jebo onoga ko pored cijele naše bogate europske kulturne baštine propagira takve primitivluke
Jel' ovaj o Marku Kraljevicu?
http://www.youtube.com/watch?v=HmalvOwGB6Q
Dilberth is offline  
Odgovori s citatom
Old 30.12.2013., 15:27   #27
Gusle nisu ni srpske ni hrvatske ni albanske već oblik bizantske lire.
Tamburica je također dio zajedničke baštine bizanta, a potječe iz Perzije. Mitomanija i kleptomanija...
__________________
Smorio si nas brate:s
iAnteCash is offline  
Odgovori s citatom
Old 30.12.2013., 15:34   #28
Quote:
Dilberth kaže: Pogledaj post
Jel' ovaj o Marku Kraljevicu?
http://www.youtube.com/watch?v=HmalvOwGB6Q
Ne, taj je o Musi Keseđiji, pa neće valjda Arapi pjevati o Kraljević Marku
thatfeel is offline  
Odgovori s citatom
Old 30.12.2013., 15:40   #29
Quote:
thatfeel kaže: Pogledaj post

To je instrument kojeg sviraju Srbi, Bošnjaci, Albanaci, Turci, Arapi i Kurdi. Na južnoslavenskim prostorima su Srbi daleko najpoznatiji guslari sa najjačom guslarskom tradicijom, te se gusle s razlogom smatraju srpskim nacionalnim instrumentom. U Hrvatskoj to postoji samo u uskom dinarskom području na granici sa Hercegovinom, zbog toga što je to granični prostor kojeg je najviše obilježila otomanska kultura i jer su tamo bile najveće migracije iz krajeva pod Otomanskom vlašću. Sa Hrvatima (osim u spomenutom kraju) nema nikakve veze. Što reći osim jebo onoga ko pored cijele naše bogate europske kulturne baštine propagira takve primitivluke
Zanimljivo gusle nemaju veze s Hrvatima osim u onim krajevima od kud se širilo hrvatsko ime među kakve bezimene slavene na zapad i sjever a koji čak nisu djelili ni istu kulturnu baštinu s onima koji su derali po guslama za vrijeme Turaka ko Hrvati po Dalmaciji , BiH i Slavoniji ?

Valjda onda s hrvatskom kulturnom baštinom nemaju veze ni kakvi Trenkovi panduri koji su za paradiranje ispred svoje vojske krajišnika uveli timpane koje su koristili Turci i to obilato koristili na ratištima s vojskama protiv koje se tukla AU a koje Turke vidjele nisu .

Zadnje uređivanje krnk : 30.12.2013. at 15:54.
krnk is offline  
Odgovori s citatom
Old 30.12.2013., 16:31   #30
Quote:
thatfeel kaže: Pogledaj post
Gusle - hrvatske?!

Pa koji genijalac je došao na tu ideju? Hoćemo li još i fesove početi nositi? Ako baš želimo krasti kulturu naših susjeda, zašto ne kopiramo recimo Mađare i Talijane, ko je baš našao svojatati najnemuzikalniji instrument na svijetu

http://www.youtube.com/watch?v=HmalvOwGB6Q
http://www.youtube.com/watch?v=DyPnzHBdEiM

To je instrument kojeg sviraju Srbi, Bošnjaci, Albanaci, Turci, Arapi i Kurdi. Na južnoslavenskim prostorima su Srbi daleko najpoznatiji guslari sa najjačom guslarskom tradicijom, te se gusle s razlogom smatraju srpskim nacionalnim instrumentom. U Hrvatskoj to postoji samo u uskom dinarskom području na granici sa Hercegovinom, zbog toga što je to granični prostor kojeg je najviše obilježila otomanska kultura i jer su tamo bile najveće migracije iz krajeva pod Otomanskom vlašću. Sa Hrvatima (osim u spomenutom kraju) nema nikakve veze. Što reći osim jebo onoga ko pored cijele naše bogate europske kulturne baštine propagira takve primitivluke
Zar ti misliš da su svi Hrvati u K.U.K uniformama uz kavice i čajeve pod slikom Franja Josipa I. slušali Gott erhalte Franz den Kaiser, a nisu u opankama jeli janjetinu i pili vino iz bukara i ratovali sa Turcima?
Corvus27 is offline  
Odgovori s citatom
Old 30.12.2013., 16:52   #31
Quote:
Corvus27 kaže: Pogledaj post
Zar ti misliš da su svi Hrvati u K.U.K uniformama uz kavice i čajeve pod slikom Franja Josipa I. slušali Gott erhalte Franz den Kaiser, a nisu u opankama jeli janjetinu i pili vino iz bukara i ratovali sa Turcima?

Ti sa opancima su slabo ratovali protiv Turaka,većinom su im služili kao pomoćne čete (Martolozi).

Zadnje uređivanje Noricum : 30.12.2013. at 17:06.
Noricum is offline  
Odgovori s citatom
Old 30.12.2013., 17:05   #32
Quote:
thatfeel kaže: Pogledaj post
Što reći osim jebo onoga ko pored cijele naše bogate europske kulturne baštine propagira takve primitivluke
Kad je Hrvatska ulazila u EU, na onom Regionalnom derneku, poznatijem kao "Proslava ulaska", kao najprepoznatljivije HR običaje smo naglasili ojkanje i vrličko kolo.

Kada imaš vlast koja te želi što više približiti istočnim susjedima onda je logično da se odabiru običaji koji jesu hrvatski, ali ipak ne naši najprepoznatljiviji običaji¸ i koji su slični (ili isti) običajima tih zemalja.

Tako je to.



Što se gusli (gusala) tiče- jesi i hrvatske.
Ali u manjoj mjeri od ist. susjeda. Ne treba ih isticati, ali možemo ih prihvatiti kao naš običaj.

Zadnje uređivanje Sadokann : 30.12.2013. at 17:34.
Sadokann is offline  
Odgovori s citatom Received Infraction
Old 30.12.2013., 17:22   #33
http://www.youtube.com/watch?v=Au80oXnBuFM
Ovo jest hrvatski običaj, ali ne može imati prednost pred ovim: http://www.youtube.com/watch?v=C7NhE0fkxF0

Niti ovo:http://www.youtube.com/watch?v=6Q-GuRrAeJ8, pred ovim: http://www.youtube.com/watch?v=c4AYnl2TVKg

Pa niti ovo: http://www.youtube.com/watch?v=jk6hOLBNh5Y, pred ovim: http://www.youtube.com/watch?v=zwq36LILOt8.


Nije problem u tome što će se sve prihvatiti kao HR običaj, nemamo se mi šta sramiti nekog instrumenta ili plesa, problem je što moramo znati što je naše najveće blago, i to isticati kao najveću baštinu.

Zadnje uređivanje Sadokann : 30.12.2013. at 17:33.
Sadokann is offline  
Odgovori s citatom
Old 30.12.2013., 18:14   #34
Kako ničeg sličnog guslama nema kod ostalih slavenskih naroda, nego isključivo kod onih balkanskih, za zaključiti je da su ili zatečene ili su tu i nastale. I Albanci imaju gusle, zovu ih lahuta, a u novije doba su zamijenjene s dvožičnim instrumentom koji nazivaju çifteli.
Ruske gusli nemaju nikakve veze s guslama, radi se o višežičnom instrumentu nalik liri. Česi nazivaju violinu housle. Radi se o zajedničkom slavenskom terminu koji označava glazbalo sa žicama.
hexenkind is offline  
Odgovori s citatom
Old 30.12.2013., 18:28   #35
Quote:
hexenkind kaže: Pogledaj post
Kako ničeg sličnog guslama nema kod ostalih slavenskih naroda, nego isključivo kod onih balkanskih, za zaključiti je da su ili zatečene ili su tu i nastale. I Albanci imaju gusle, zovu ih lahuta, a u novije doba su zamijenjene s dvožičnim instrumentom koji nazivaju çifteli.
Ruske gusli nemaju nikakve veze s guslama, radi se o višežičnom instrumentu nalik liri. Česi nazivaju violinu housle. Radi se o zajedničkom slavenskom terminu koji označava glazbalo sa žicama.
Jednom sam čitao blog nekog imotskog genijalca koji je tvrdio da su gusle pravi hrvatski instrument koji je nekada postojao čak i u kontinentalnoj Hrvatskoj, Istri i otocima. Naravno, radi se o tome da je genijalac negdje pročitao starije tekstove u kojima se spominju gusle, a nije znao da "gusle" u tim krajevima označavaju violinu.

Evo i gradišćanskih Hrvata i gusli (ne onih srpsko-tursko-albansko-kurdsko-arapskih nego violine)

Gusla mi se j' potrla
thatfeel is offline  
Odgovori s citatom
Old 30.12.2013., 18:37   #36
Quote:
thatfeel kaže: Pogledaj post
Jednom sam čitao blog nekog imotskog genijalca koji je tvrdio da su gusle pravi hrvatski instrument koji je nekada postojao čak i u kontinentalnoj Hrvatskoj, Istri i otocima. Naravno, radi se o tome da je genijalac negdje pročitao starije tekstove u kojima se spominju gusle, a nije znao da "gusle" u tim krajevima označavaju violinu.

Evo i gradišćanskih Hrvata i gusli (ne onih srpsko-tursko-albansko-kurdsko-arapskih nego violine)

Gusla mi se j' potrla
Tebi ovo nije hrvatsko: http://www.youtube.com/watch?v=-U4rgWMIcOc ? Iako zvuči malo orientalno ipak pripada hrvatskoj kulturi. Srbi se ničega ne srame i sve prisvajaju, sve što im pripada i ne pripada. Zašto bi se Hrvati gusla sramili? Nisu doduše tako dominantne, ali pripadaju hrvatskoj tradiciji.
Corvus27 is offline  
Odgovori s citatom
Old 30.12.2013., 18:45   #37
Quote:
The lyra of the Byzantine empire survives in many post-Byzantine regions until the present day even closely to its archetype form. Examples are the Politiki lyra (Greek: πολίτικη λύρα) or Classical Kemenche (Turkish: Klasik kemençe or Armudî kemençe) from Constantinople, used in today's Turkey and Greece, the Cretan lyra (Greek: κρητική λύρα) and the one used in the Greek islands of the Dodecanese, the gadulka (Bulgarian: Гъдулка) in Bulgaria, the gusle in Serbia and Montenegro, the Calabrian lira (Italian: lira Calabrese) in Italy, and the Pontic lyra (Greek: ποντιακή λύρα; Turkish: Karadeniz kemençe) in the Pontic Greek communities, that existed (or still exist) around the shores of the Black Sea. The gudok, a historical Russian instrument that survived until the 19th century, is also a variant of the Byzantine lyra.
Jašta...
__________________
Smorio si nas brate:s
iAnteCash is offline  
Odgovori s citatom
Old 30.12.2013., 20:47   #38
Quote:
thatfeel kaže: Pogledaj post
Jednom sam čitao blog nekog imotskog genijalca koji je tvrdio da su gusle pravi hrvatski instrument koji je nekada postojao čak i u kontinentalnoj Hrvatskoj, Istri i otocima. Naravno, radi se o tome da je genijalac negdje pročitao starije tekstove u kojima se spominju gusle, a nije znao da "gusle" u tim krajevima označavaju violinu.

Evo i gradišćanskih Hrvata i gusli (ne onih srpsko-tursko-albansko-kurdsko-arapskih nego violine)
Ja neću reći da gusle nisu dio i hrvatske etno kulture, no porijeklo gusli najvjerojatnije nije hrvatsko. Osobno dajem prednost nekima od Ilira. To je kao da netko, na temelju činjenice da su Ivo Pogorelić i Maksim Mrvica vrsni pijanisti, tvrdi da su Hrvati izmislili klavir. Gusle su neki dinaridski element, iako meni osobno ne odviše milozvučan, tu je kao dio naše kulturne tradicije.
Lira je nešto drugo, svira se trzanjem, dok se po gusli gudi.
hexenkind is offline  
Odgovori s citatom
Old 30.12.2013., 21:48   #39
Quote:
Pavo B. kaže: Pogledaj post
UNESCO i Bosna.

http://whc.unesco.org/en/statesparties/BA/

Toliko o sevdalinki i njenoj navodnoj zaštiti od strane Unesca.

A da ne pričam o idiotizmu teze da nešto može biti isključivo hrvatsko ako postoji kod Srba ili Bošnjaka. Ili obratno.
?? Idiotski Mercedes smatrati njemačkim kad ga i Hrvati, Srbi,...voze. VW kad se i u Sarajevu proizvodio. Ti ćeš meni o idiotizmu ???
dominik01 is offline  
Odgovori s citatom
Old 30.12.2013., 22:00   #40
Quote:
thatfeel kaže: Pogledaj post
Gusle - hrvatske?!

Pa koji genijalac je došao na tu ideju? Hoćemo li još i fesove početi nositi? Ako baš želimo krasti kulturu naših susjeda, zašto ne kopiramo recimo Mađare i Talijane, ko je baš našao svojatati najnemuzikalniji instrument na svijetu

http://www.youtube.com/watch?v=HmalvOwGB6Q
http://www.youtube.com/watch?v=DyPnzHBdEiM

To je instrument kojeg sviraju Srbi, Bošnjaci, Albanaci, Turci, Arapi i Kurdi. Na južnoslavenskim prostorima su Srbi daleko najpoznatiji guslari sa najjačom guslarskom tradicijom, te se gusle s razlogom smatraju srpskim nacionalnim instrumentom. U Hrvatskoj to postoji samo u uskom dinarskom području na granici sa Hercegovinom, zbog toga što je to granični prostor kojeg je najviše obilježila otomanska kultura i jer su tamo bile najveće migracije iz krajeva pod Otomanskom vlašću. Sa Hrvatima (osim u spomenutom kraju) nema nikakve veze. Što reći osim jebo onoga ko pored cijele naše bogate europske kulturne baštine propagira takve primitivluke
Jebo onog koji će radije umjesto epskih junačkih pjesama o četovanju protiv Turaka pjevati o demižonkama i kupicama lošega vina.

Priložit ću ovdje jedan svoj odgovor na jednu drugu temu sa sličnom tematikom gdje je thatfeel omalovažavao dinarsku komponentu hrvatske kulture (najparadoksnije onu komponentu iz koje su iznikli prvi hrvatski kraljevi, kneževi i banovi) :

Ja mislim da je problem autora teme to što on cjelokupnu hrvatsku kulturu svodi samo na svoje usko viđenje, a zanemaruje široku heterogenost hrvatskog nacionalnog bića. Diljem Hrvatske i hrvatskih prostora Bosne i Hercegovine Hrvati i gangaju i sviraju gusle, šargije, tambure, gajde, pjevaju rere, ojkalice i što ja znam što sve, a jedan dio Hrvata pak "popeva", a autor teme misli da su Hrvati samo ti što "popevaju." Autor teme nema nikakvo pravo ulaziti u ulogu nekakvog arbitra i sam odlučivati što je hrvatska kultura, a što nije.

Hrvatska kultura su i zagorske popevke, i klape, i gusle, i gange, i tamburice, i šargije, i sve moguće vrste kola, i Hasanaginica, i nijemo kolo, i sve moguće hrvatske epske junačke pjesme o Mijatu Tomiću, hajducima i uskocima.

Problem mnogih Hrvata je što ne poznaju pučku Hrvatsku, narodnu Hrvatsku, izvornu Hrvatsku koja pjeva i pleše na vatrogasnim zabavama, koja je nekada išla na sijela, prela i divane, onu Hrvatsku koju je preporodio Stjepan Radić, onu izvornu Hrvatsku koja je najviše hrvatska.

Nema te građanske hoch-kulture koja je viša od kulture jednoga seljaka i jednoga hrvatskog pučanina koji živi tradiciju svojih pređa na grudi svoje škrte hrvatske zemlje, pučanina koji pleše hrvatsko kolo, a ne austrijski valcer.

Po čemu je više hrvatska ona Hrvatska koja pleše austrijske valcere i tuđe polke na balovima od one Hrvatske koja pleše drmeš u Sisku, ganga u Proložcu, gusli u junačkome hrvatskom Imotskome i ojka na ličkim livadama.

Baš me zanima što bi naš Otac domovine dr. Ante Starčević rekao takvima kojima su draži austrijski valceri od hrvatskih kola, gange i gusala.

Problem mnogih Hrvata je što svom silom pokušavaju izigravati malu Austriju, a ne shvaćaju da time samo pokazuju svoj kompleks manje vrijednosti i konjušarski mentalitet prema Beču i Europi koja nam je smaknula Zrinske i Frankopane, ostavila nas na cjedilu na Bleiburgu i prevarila nas još 1000 puta.

I kako to jadno i očajno zvuči da je Zagreb mali Beč, pa zar Zagrepčane nije sram kad to čuju, kakav je to podanički mentalitet kad se raduješ kad te netko uspoređuje na takav način, a zapravo te omalovažava. Zagreb nije i ne treba biti Mali Beč, Zagreb je Zagreb i samo to, ništa više niti išta manje.

Isto kao što mi Hrvati se nemamo što stalno poistovjećivati sa Zapadnom Europom, mi smo Hrvatska, to što jesmo i tu gdje jesmo, imamo i dašak Mediterana, i dašak Mitteleurope, i dašak mističnog Orijenta, i sve to zajedno čini jedinstvenu Hrvatsku.

Uostalom, zar nije to malo smiješno kad se mi stalno pokušavamo prikazati kao da smo zapadnije od Irske, kao da smo mi najčišći predstavnici zapadnoeuropske uljudbe u kojoj nema niti mrvice Orijenta, po takvoj logici bi meni trebala biti draža irska narodna glazba koja je na drugom kraju Europe, od bosanskog sevdaha do kojeg imam pola sata vožnje.

Nije mi jasno kako onda Španjolcima ne smeta flamenco ili ostatci maurske umjetnosti i maurskog islamskog umjetničkog izričaja u Španjolskoj (koji je tako prekrasno došao do izričaja u Andaluziji, meni najljepšoj europskoj pokrajini upravo zbog tog susreta zapada i istoka, kršćanstva i islama), već to doživljavaju kao obogaćenje svoje kulture, a ne kao napad na svoju kulturu.

Zašto se mi Hrvati ne bismo smatrali mostom između Zapada i Istoka, istokom Zapada i zapadom Istoka, mostom koji spaja i uzima najbolje iz oba svijeta, a temelj neka naravno bude zapadni, ali slobodno postoje i neki egzotični orijentalni ukrasi. Ja mislim da bi to bila puno bolja i kvalitetnija opcija i po hrvatsku kulturu i gospodarstvo i geopolitičko pozicioniranje itd.

Ajde ljudi, ne izigravajmo većeg papu od pape, i veće zapadnjake od Engleza ili Francuza ili kojih god već ne, jer to jednostavno nismo - mi smo Hrvati, a ne zapadnouljudbenokulturniljubimrukeklanjamsedopodap lešemvalceripolkuEuropljani ...
JohnnyWalker is offline  
Odgovori s citatom
Odgovor



Kreni na podforum




Sva vremena su GMT +2. Trenutno vrijeme je: 02:09.